Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı
Covid-19 sadece perakendeyi değil, iş yapış şekillerimize ve hatta hayatımızın neredeyse tamamına etki ediyor. Burada perakende hayatımızın içerisinde bir boyut. Tüketici ile doğrudan temas noktaları var. Üretim yerlerindeki çalışanlar, fabrikalarda yakın çalışan işçiler, hizmet sektöründeki firmalara da etki etti. Tamamen bu konuda hijyen kurallarına dikkat edilecek. Bu hastalığın özellikle aşısı ve ilacı bulunana kadar olan süreçte bu kurallara daha dikkat edeceğiz. Bu hastalık aynı SARS ya da diğer bulaşıcı hastalıklar gibi ortadan kalkacak. Buradan kalan izin sürekli olarak gideceğini düşünmüyorum. Çünkü bu hastalığın ilacı mutlaka bulunacak.
Ama ilaç bulunsa da zaman zaman sosyal mesafe dediğimiz ve aslında bireyin kendisi için bir özgürlük alanı olan belirli bir mesafede insanların birbirlerine daha dikkat edeceğini umuyorum ve öyle olacağını düşünüyorum. Dolayısıyla bu çerçevede belirli mesafeler korunarak, insanlara, müşterilere hizmet edilebileceğini düşünüyorum. Maske alışkanlığı Asya’da son 10-15 yıldan bu yana zaten var. Şimdi bunun batı dünyasında da olacağını düşünüyorum. Bizler de normal hayat içerisinde kalabalık yerlere giderken hayatımızda maske gerçeğini kabul edeceğiz. Bunun zararı olduğunu da düşünmüyorum. Ayrıca bu bildiğimiz soğuk algınlığının da insandan insana geçmesi konusunda fayda yaratacak. O yüzden bu tip bir alışkanlığın olmasını da olumlu buluyorum.
Dağıtım kanalları mutlaka değişecek. İnternetin yavaş yavaş yukarıya doğru çıkışı, özellikle Covid-19 sürecinde müthiş bir hızla katlandı. E-ticaretin çok daha artacağını düşünüyorum. Yeni kuşaklar zaten tamamen bununla geldiler, eski kuşaklar da giderek alışıyorlar. Cep telefonları üzerinden siparişlerin özellikle küçük ev aletlerine çok pozitif etkisi olacağını düşünüyorum. E-ticaretin de hızlı bir yükselişe geçeceğini düşünüyorum. Perakendenin işin içerisine bir duygu boyutu katması gerekiyor. Örneğin bir yemeğin hazırlanması ya da mağazada bir giyim, tarz danışmanının olması gerekecek. Yoksa sadece salt alışverişte e-ticaretin öne çıkacağını düşünüyorum. Mağazacılık ölmeyecek ama son noktada alışverişi e-ticaretten yapacaklar. Hatta mağazadan aldıklarını bile elde taşımamak için doğrudan internetten eve gönderecekler.
İlk yorum yapan olun