Çetintaş Beyaz Eşya Yönetim Kurul Başkanı Murat Çetintaş
Ankastre, beyaz eşya sektörünün en büyük ve önemli gruplarından birini oluşturuyor. Sizin bu alandaki hizmet ve çözümleriniz nelerdir?
Ankastre şirket olarak bizim işimizin önemli bir bölümünü temsil ediyor. Ankastre grubunda fırında 45-60-90 ebadında üretimlerimiz var. Ocak grubunda ise ankastre olarak 60-70-90’luk ocaklar üretiyoruz. Elektrikli ocaklarımızı, diğer seramik ve indüksiyon ocaklarımızı ise yurt dışından ithal ediyoruz. Bunlar dışında aspiratör ve davlumbaz çözümlerimizi de fason üretim ile çözüyoruz. Ankastre grubunun işimizdeki payı yüzde 70’e kadar çıkmış durumda. Geri kalan ise set üstü, mini fırınlar gibi solo ürünlerden oluşmakta.
Piyasalarda son dönemdeki gelişmelerle birlikte farklı yaklaşımlar olsa da halen seramik ve indüksiyon ocaklara bir ilgi mevcut. Ek olarak cam grubunda bir sıkışıklık söz konusu. Özel, beyaz, gri camlar yapılması ve bulunmasında zorluklar olabiliyor. Cam üreticilerinin yurt dışıyla yaptığı bağlantılar yüzünden Türkiye bu konudaki rekabetini biraz kaybediyor diye düşünüyorum.
2020 satışlarınız ve cironuz içerisinde ankastre grubunun payı nasıl oldu?
Pandemi ilk çıktığında, Mart ve Nisan’da belirli bir sürelerle fabrikaları kapatma yoluna gittik. Çalışanlarımız sağlık açısından etkilenmesinler ve işimiz aksamasın diye farklı önlemler aldık. Ardından da yoğun bir çalışma dönemi geçirdik. 2019’a göre yüzde 5-10 arasında çeşitli ürün gruplarında üretimde artışlarımız söz konusu oldu. İkinci 6 ayda dövizin de yükselmesi ile ihracatta yukarıya doğru bir ivmelenme oldu. Genel çalışma günü sayımız 2019’a göre az olsa da 2020’de ciromuz arttı. Bunun dışında adetlerimiz 2019’a çok yaklaştı. Ancak yılı ciro ve ihracat olarak 2019’un üzerinde kapattık.
Genel olarak ankastre grubu özelinde tüketicilerin beklentileri, ihtiyaçları ve son dönem satın alma eğilimleri nelerdir?
Son dönemde halen ankastre grup satışları perakende bazda çok artmış değil. 2019 ve 2020 yılında inşaat sektörünün, faiz indirimleri ile de canlanması sebebiyle konut artışları arttı. Ankastre olarak da satışların yüzde 80’i yeni daire ve proje satışları ile gerçekleşti. Halen evlerde kullanılan fırınlar ve mutfak ürünleri değişime girmiş değil. İnsanlar evlerinde tadilat ve değişim yapacakları zaman perakende sektöründe önemli hareketlenme olacak. Şu anda yüzde 70-80 yeni daire ve proje satışlarında gerçekleşiyor.
Bu grup özelinde önümüzdeki dönemde teknoloji nasıl şekillenecek, ne tür ürünler ve hizmetler piyasaya sunulacak?
Pişirme tekniği çok değişmediği için bu alanda teknoloji ateşle tencereyi birleştirmekle ilgili devam edecek. 2000 metrekareyi geçen yerlerde daha farklı, seramik ürünler tercih edilebiliyor. Bu da ankastre ve elektrikli ocak satışlarında biraz da olsa etkili oluyor. Ama Türkiye’de genel olarak hali hazırda bu ürünlerin satışları devam ediyor. Cam ağırlıklı ürünlere de ilgi var. Uzun ömürlü ve kullanım olarak baktığınızda inoks ürünleri daha sık tercih ediyoruz. Cam ürünler de tercih ediliyor ve satılıyor. Buharla pişirme gibi ürünler de var ama bunlar genel satışın içerisinde çok düşük orana sahip. Daha teknolojik, ısıya dayanıklı, daha ez enerji harcayan ürünler tercih edilecektir.
Ankastre grubu ve beyaz eşya sektöründe ÖTV noktasında biraz daha üretici ve tüketicilerin desteklenmesi gerektiğini düşünüyoruz. Fırın lüks bir tüketim ürünü değil. KDV oranlarımız çok yüksek. Piyasada sermayenin eşit rekabeti açısından bizim sektördeki KDV’nin de diğer ürün grupları kadar olması gerektiğini düşünüyoruz. Tekstil ve mobilya sektörleri gibi.
İlk yorum yapan olun