Beyaz eşya ve küçük ev aletleri perakendecileri 2022 yılına birçok soru işareti ve endişeler ila başladı. Ekonomide ve özellikle kurlarda yaşanan dalgalanmalar sebebiyle yeni yıla ürün zamları ile başlayan perakendeciler, kiralar, vergiler, personel giderleri gibi kalemlerde de mağaza masraflarında ciddi artışlarla karşı karşıya kaldı. Bu durumu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Dayanıklı tüketim sektörünün Ocak ve Şubat aylarında genel olarak durgun ve stabil geçeceğini düşünüyorum. Geçtiğimiz yılın son çeyreğinde döviz kurlarının yükselmesi ile birlikte başlayan fiyat artışları satışlarımızı önemli ölçüde etkiledi. Öte yandan cadde mağazacılığının kira, akaryakıt, elektrik ve personel gibi genel giderlerinde büyük bir artış yaşandı. Artan maliyetler bütçemizin üzerine çıktı. 2022 yılının bizler için daha zorlu geçeceğini düşünüyorum. Bu konuda meslektaşlarım da benimle aynı fikirde. Bu noktada çeşitli tasarruf tedbirleri ve bazı önlemler aldık.
Yeni yılda bir yandan bu fiyat yükselişlerine bağlı olarak ürün satışlarında azalmalar beklense de cirolarda da eş zamanlı artışların olması ile yılın dengede geçeceği düşünülüyor. Sizin bu konudaki görüşleriniz nelerdir?
Bu görüş dayanıklı tüketim malları sektöründe oldukça yaygın. 2022 yılında ciro bakımından geçen yılın üzerine çıkacağımızı, adet bazında ise satışlarımızın azalacağını öngörüyorum. Tabi ki burada artan döviz kurlarının fiyatlara olan yansıması da etkili olacaktır.
Var olan sorunlara ek olarak uzun yıllardır devam eden taksit sınırlaması, KDV ve stopaj gibi vergilerin yüksekliği sizi nasıl etkiliyor?
Yetkili kurumlardan KDV ve ÖTV indirimlerine gitmesini ve ertelenmiş olan taleplerin hızlı bir şekilde satışa dönmesini bekliyoruz. Öte yandan yine yetkili kurumlar çeşitli teşviklerle nihai tüketicinin de satın alma kabiliyetini yükseltmelidir. Zira geçmiş yıllarda yapılan çeşitli uygulamaların ve teşviklerin sektörümüze ivme kazandırdığını da gördük. Taksit sınırlamaları ve vergileri hem bizleri hem de tüketiciyi ciddi anlamda etkiliyor. Bir ürünün KDV ve ÖTV vergi oranı yaklaşık olarak %25’i buluyor. Yükselen fiyatlara bağlı olarak beyaz eşya ve elektronik ürünlerde taksit sayısının en az 12’ye çıkarılması gerekiyor.
Geleneksel bayi kanalı dışındaki satış kanalların büyümesi söz konusu. Geleneksel bayilik sistemi nasıl korunabilir? Yeni kuşakları yetiştirirken nelere dikkat edilmesi gerekiyor?
Geleneksel bayi kanalının korunması için çeşitli kanunların ve yasal düzenlemelerin yapılması gerekiyor. Biz internet satışları ile ilgili yetkili mercilere defalarca başvuruda bulunduk. Ancak somut bir çözüm üretildiğini düşünmüyorum. Öte yandan çocukların babalarının mesleklerini devam ettireceğini sanmıyorum. Ben bunun dernekteki üyelerimizden ve bayi arkadaşlarımızdan dolayı görebiliyorum. Benim 2 oğlum var. Benim için aynı durum söz konusu değil. Çocuklarım bayrağı taşıyorlar.
Stok yönetimi ve kontrolü noktasında nasıl bir yol izliyorsunuz? Size göre mal stoklanmalı mı?
Ben yaklaşık olarak 35 yıldır dayanıklı tüketim sektöründe çeşitli kademelerde bulundum. Geçtiğimiz son 15-20 yıl içerisinde ürünlerin hiçbir dönemde şu an olduğu kadar kıymetli olmadığını söyleyebilirim. Stoklarımızda yer alan ürünlerin bize karlılık sağladığını ifade edebilirim. Stok yönetimini doğru bir biçimde yapmayan bayilerin satış kabiliyetlerinin düştüğünü gördük. Pandemi döneminde ürünün her şeyden daha değerli olduğunu gördük. 2022 yılının Haziran ve Temmuz ayına kadar tedarikte yaşanan sorunların çözüleceğini düşünmüyorum.
E-ticaretin artması ile birlikte müşterilerin satın alma davranışları da değişiyor. Bu değişime adapte olmak ve müşteriler ile bağ kurmak için ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?
E-ticaretin tüketicilerin vazgeçilmezi olduğu bu dönemde bunun karşısında durmak yerine bunun bir parçası olmayı tercih ediyoruz. Mağazalarımızda ağırladığımız müşterilerimize sunduğumuz deneyimlerle e-ticarette yaşayabileceği deneyimleri özdeşleştiriyoruz. Bu noktada ürünlerimiz ile ilgili detaylı bilgileri müşterilerimize sunuyoruz.
Beyaz eşya sektöründe derneklere ve alternatif meslek örgütlerine ihtiyaç var mı?
Beyaz eşya sektöründe derneklere ve alternatif meslek örgütlerine her zaman ihtiyaç var. Bu sadece bizim için değil aynı zamanda tüm meslek grupları için geçerli. İZBEYDER olarak bizler de bunun en iyi örneklerinden biriyiz diye düşünüyorum.
Seçim ekonomisini bir fırsat mı yoksa bir tehdit mi olarak görüyorsunuz?
Seçim ekonomisi ve popülist politikalara oldum olası karşı biriyim. Kısa süreli rahatlamalar olsa dahi seçimden sonra bunun acısının yine bizden çıkacağının bilincindeyim.
Tüm bu tablo göz önüne alındığında sizce beyaz eşya perakendecileri özelinde 2022 yılında gündemi en çok meşgul edecek konu ne olacak?
2022 yılının sektör olarak en önemli konusu yükselen genel giderler. Tüm meslektaşlarıma tasarrufa yönelmesi noktasında tavsiyede bulunuyorum. Gider kalemlerini mutlaka gözden geçirmeleri gerekiyor. Ürün tedariğinde mutlaka alternatif markalarla temas haline olmaları gerektiğini düşünüyorum.
Bölgeniz özelinde beyaz eşya perakendeciliğindeki en önemli sorunlar nelerdir?
Artan enflasyonun tüketicinin satın alma gücünü düşüreceğini biliyoruz. Ayrıca rekabet kuralları, ürün tedariği ve zincir mağazalar da bölgenin en önemli sorunları arasında yer alıyor.
İlk yorum yapan olun