İki yıldır mücadele edilen pandeminin belirsizliği sürerken Ukrayna’daki savaşla birlikte dünyanın olağanüstü koşulların yaşandığı bir başka dönemden geçtiğini söyleyen TÜRKBESD Yönetim Kurulu Başkanı Can Dinçer, mevcut durumdaki gelişmelerin ihracatı olumsuz etkilemediğini söyledi: “İki yıldır mücadele ettiğimiz pandeminin belirsizliği sürerken Ukrayna’daki savaşla birlikte dünya olağanüstü koşulların yaşandığı bir başka dönemden geçiyor. Bildiğiniz üzere Türkiye, Avrupa’nın en büyük beyaz eşya üreticisi konumunda dolayısıyla bu bölgelerdeki gelişmeler sektörümüzü de yakından ilgilendirmektedir. Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği’ne üye firmalar olarak bu bölgelerdeki önceliğimiz insani durumdur.
2022 Şubat ayına ilişkin verilerimiz, mevcut durumdaki gelişmelerin ihracatımızı olumsuz etkilemediğini ortaya koyuyor. TÜRKBESD üyelerinin 6 ana üründe ihracatı geçen yıl Şubat ayı ile karşılaştırıldığında %14 oranında arttı. Yılın ilk ayında gerçekleşen ihracatımızın ise geçen yılın aynı dönemine %4 artığını görüyoruz. Pandeminin başından beri iç satışlarımızda büyük artış oranları kaydettik. 2022 ile birlikte yüksek baz etkisini hissediyoruz. Bu doğrultuda, Şubat ayı iç satışlarımızda 2021 Şubat ayına göre %7’lik bir daralma söz konusu. İç satış ve ihracat oranımız ise bir önceki yılın aynı ayına göre %8 oranında arttı.
Sektörümüz son beş yılda toplamda 112 milyon adet, yılda ortalama 23 milyon adet ihracat gerçekleştirdi. TÜRKBESD üyesi firmalar olarak bu yıl 2021’e kıyasla %31 daha fazla yatırım yapmayı planlıyoruz.
2020’de pandemi nedeniyle yaşanan kapanmalar, 2021’de de çip krizi ve hammadde tedarik sıkıntıları gibi zorlukları, güçlü yan sanayimizle birlikte çok başarılı bir şekilde yönettik. Savaş ile birlikte zaten artış eğilimindeki enerji ve hammadde maliyetleri daha da artacaktır. Diğer sektörler gibi sektörümüz açısından da 2022 yılının zorlu bir yıl olacağını düşünüyoruz. Türkiye beyaz eşya sektörü olarak 15 bin bayimiz, 3500 yetkili servisimiz, 60 bin doğrudan ve 600 bin dolaylı istihdamız ve tedarikçilerimizle birlikte çok büyük bir ekosistemi temsil ediyoruz. Teknoloji, istihdam, yan sanayi ve ihracat gücümüzle zorlukları aşacağımıza dünyanın ikinci büyük üretim üssü olan ülkemizi daha da iyi yerlere taşıyacağımıza inanıyoruz.
Hammadde tedarikinde ciddi sıkıntıların yaşandığı bir dönemde tedarik zincirinin çeşitlendirilmesi büyük bir önem arz etmektedir. Bu noktada, Ticaret Bakanlığımızın AB ve Güney Kore meşeli sıcak haddelenmiş yassı çelik ürünlere yönelik uygulamayı değerlendirdiği damping önlemleri sektörümüz ve diğer tüm imalat sektörleri için kaygı vericidir. Zira soruşturma konusu ürün sektörümüzün ana girdisini oluşturmaktadır. Özellikle AB’den tedarik edilen ürünlerin büyük oranda üst kalite sacların üretimine girdi oluşturduğu bilinmektedir. Ülkemizde istenilen kalitede yeterli kapasitenin olmayışı fiyat artışlarına sebep olacaktır. Sac hammaddenin beyaz eşya maliyetlerindeki oranı düşünüldüğünde, bu durumun Türkiye’nin enflasyonunu artırıcı yönde etkisi olmaktadır.
Maliyetlerin daha da arttığı bu dönemde sektörü rahatlatacak adımların atılması kritik önemdedir. Bu bağlamda, vergi düzenlemeleri ve teşvikler çok yararlı olacaktır. Ayrıca enerji verimliliğinin önem kazandığı bu dönemde, iç pazarda enerji verimliliği yüksek ürünlere geçişin hızlanabilmesi için KDV ve ÖTV muafiyeti getirilmesi, taksit sayısının artırılması, enerji sınıfı yüksek ürünlerde daha düşük faizli kredi kullanımı gibi destekler verilmesi de yararlı olacaktır.”
Dört Ana Ürün (Buzdolabı, Çamaşır Makinası, Bulaşık Makinesi, Fırın)
ÜRETİM
Şubat 2022 Şubat 2021
Adet / Yıl 2.531.568 2.439.812
Yüzde değişim %4
Ocak- Şubat 2022 Ocak- Şubat 2021
Adet / Yıl 4.572.972 4.653.177
Yüzde değişim –%2
————– —————– ——————- ———————- —————————-
İÇ SATIŞ
Şubat 2022 Şubat 2021
Adet / Yıl 584.399 556.024
Yüzde değişim %5
Ocak- Şubat 2022 Ocak- Şubat 2021
Adet / Yıl 1.092.762 1.096.613
Yüzde değişim %0
————– —————– ——————- ———————- —————————-
İHRACAT
Şubat 2022 Şubat 2021
Adet / Yıl 1.837.777 1.599.419
Yüzde değişim %15
Ocak- Şubat 2022 Ocak- Şubat 2021
Adet / Yıl 3.424.201 3.225.081
Yüzde değişim %6
————– —————– ——————- ———————- —————————-
İTHALAT
Şubat 2022 Şubat 2021
Adet / Yıl 7.377 8.683
Yüzde değişim –%15
Ocak- Şubat 2022 Ocak- Şubat 2021
Adet / Yıl 16.296 15.392
Yüzde değişim %6
Altı Ana Ürün (Buzdolabı, Çamaşır Mak., Bulaşık Mak., Fırın, Derin Dondurucu, Kurutucu)
ÜRETİM
Şubat 2022 Şubat 2021
Adet / Yıl 2.954.783 2.915.314
Yüzde değişim %1
Ocak- Şubat 2022 Ocak- Şubat 2021
Adet / Yıl 5.328.794 5.628.141
Yüzde değişim –%5
————– —————– ——————- ———————- —————————-
İÇ SATIŞ
Şubat 2022 Şubat 2021
Adet / Yıl 735.488 794.882
Yüzde değişim –%7
Ocak- Şubat 2022 Ocak- Şubat 2021
Adet / Yıl 1.296.930 1.459.817
Yüzde değişim –%11
————– —————– ——————- ———————- —————————-
İHRACAT
Şubat 2022 Şubat 2021
Adet / Yıl 2.199.915 1.935.017
Yüzde değişim %14
Ocak- Şubat 2022 Ocak- Şubat 2021
Adet / Yıl 4.089.302 3.937.042
Yüzde değişim %4
————– —————– ——————- ———————- —————————-
İTHALAT
Şubat 2022 Şubat 2021
Adet / Yıl 21.398 78.677
Yüzde değişim –%73
Ocak- Şubat 2022 Ocak- Şubat 2021
Adet / Yıl 46.759 115.026
Yüzde değişim –%59
İlk yorum yapan olun