2021 yılı sonu itibarı ile yıllık satışlarınızı, pandemi sebebi ile tüketiciler nezdinde ortaya çıkan talep artışlarını ve kur artışı ile doğan fiyat istikrarsızlığını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Gıda dışı modern perakendenin her alt kategorisinden önemli perakendecileri bünyesinde bulunduran Zincir Mağazalar Derneği, bu geniş üye yapısıyla 320 milyar TL seviyesinde bir ciroyu, 50 bin satış noktasında istihdam edilen 300 binden fazla çalışanı temsil ediyor. Bu rakamlar derneğimizin ülke ekonomisi içindeki önemini de gösteriyor. 2021 yılında perakende sektörü dalgalı bir seyir izledi. Kategorilere göre değişen bir şekilde 2021 yılını nispeten iyi geçirdiğimizi söyleyebiliriz. Ancak satışlardaki hacmin artışının adet bazlı değil fiyat bazlı gerçekleştiğini söyleyebiliriz. Müşteri trafiğimiz ise halen 2019 yılının gerisinde. Özellikle trafiğe dayalı kategorilerde bu nedenle ciro kayıpları da halen önemli seviyede seyrediyor. Son dönemde içinde bulunduğumuz ekonomik durum neticesinde alım gücünün zayıflaması sektörü olumsuz etkiledi. Pek çok alanda olduğu gibi bizim de girdi maliyetlerimiz çok yükseldi, tedarik sıkıntısı yaşadığımız ürün gruplarımız oldu. Dövizdeki dalgalanma ve fiyatlardaki hızlı değişkenlik müşteri trafiğimizi de olumsuz etkiledi. Döviz kurlarında yön tersine dönse de tedarik zinciri sıkıntısının elektronikten hazır giyime, mobilyadan kozmetiğe birçok grupta fiyat artışını beraberinde getireceğini görüyoruz. Tüketicinin mutfağına yansıdığı için gıdadaki artışlar çok fazla gündem oldu doğal olarak. Ama görüyoruz ki tüm ürün gruplarında fiyat artışları kaçınılmaz olarak geliyor. Ürünlerimizi fiyatlamada, yeni siparişlerimizi çekmekte sorunlar yaşıyoruz. Sattığımız ürünün yerine koyacak ürün bulamadığımız kategoriler oluyor. Bununla beraber müşterilerimizin kampanya talebi artıyor, ancak yeterli ürün tedarik etmede sıkıntılar yaşıyoruz. Bir süredir dile getirdiğimiz tedarik zinciri sorununun 4-6 ay daha sürmesi bekleniyor. Bu da 2022’nin ilk çeyreğinin sıkıntılı geçeceğini gösteriyor bizlere.
2022 yılında sizleri bekleyen fırsat ve tehditler nelerdir? Yeni yıldan genel olarak beklentileriniz nelerdir?
Satışlarımız toparlanmaya başlasa da 2 yılda yaşadığımız kayıpların telafisi maalesef sadece satışlarla karşılanacak gibi görünmüyor. Bununla beraber, ekonomik gidişatı da göz önüne aldığımızda satışlardaki artış hareketinin adetlere bağlı değil maalesef fiyat artışlarının etkisiyle gerçekleştiğini gözlemliyoruz. Bildiğiniz üzere tüm dünyada enflasyonist bir hava hakim. Emtia fiyatlarındaki artışlar, petrole bağlı ürünlerdeki fiyat artışları, artan lojistik maliyetleri, enerji maliyetlerindeki artışlar, bazı yarı mamullerdeki arz sıkıntısı, kimi sektörlerdeki işçilik maliyetlerinin artması dolaylı olarak bizim maliyetlerimizi olumsuz yönde etkiliyor. Bunun ötesinde, yaşanan tedarik sıkıntısı da sektörü olumsuz etkiliyor ve sıkıntıya sokuyor. Sektör olarak 2022’de mağaza açma hızımızda bir düşüş beklemek olası. Yatırım planlarımızı iptal etmiyoruz ancak hızımızı mecburen düşürüyoruz. Pandemi döneminde pazar payını artıran e-ticaret yatırımlarımız da devam ediyor. Mağazalara gitmekten kaçınan müşterimizi e-ticaret kanallarımızla karşılamaya çalışıyoruz. Bildiğiniz üzere 2020 ve 2021’de hızlı bir ivme ile e-ticaret arttı. Bu hızın azaldığını görüyoruz Zincir Mağazalar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Serhan Tınastepe ancak artık e-ticaret olmadan perakende düşünülemez. Omnichannel çözümleriyle ve yeni teknolojileri süreçlerimize dahil ederek verimlilik yolunda devam etmemiz gerekiyor. Perakendenin başrol oyuncusu tabii ki tüketicimiz. Sektörümüz için, sıkıntılı bir dönemden çıkan hane halkının da desteklenmesi, ticarete ve tüketime yansıyacak ek gelirler yaratılması önem taşıyor. Sadece şirketlerin değil bu dönemde hane halkının doğrudan desteklenmesi, sektörün sürekliliği açısından hayati önem arz ediyor. Gelir dağılımı adaletsizliği bu gibi olağanüstü dönemlerde daha da artıyor. Orta ve alt gelir gurubuna sahip hane halkı bu süreçte oldukça zorlanıyor bildiğimiz üzere. Asgari ücret artışının beraberinde tüm çalışanların da gelirlerinin yükselmesi, iç talebi bir miktar artıracak diye düşünüyoruz. Görüldüğü üzere perakende, ilk etapta aklımıza gelmeyen birçok etkenden çok hızlı bir şekilde etkileniyor. Bu olumsuzluklara karşı yetkililerin hızlı ve etkin önlemler almasını bekliyoruz. Pandemi etkisinden çıkıp normal hayata dönmek, sadece işlerimizi büyütmekle uğraşmak, tüketicimizle yeniden yakın temas kurabilmek, herkes gibi bizlerin de en önemli isteği.
İlk yorum yapan olun