Dünyanın en büyük araştırma kuruluşlarından GfK’nın, tüketici teknolojisi ürünleri pazarını temsili perakende panelleri metodolijisi ile oluşturduğu ve dergimize özel olarak paylaştığı verilere göre süpürge pazarı, 2020 ve 2021 yılı ilk 8 ayında adetsel olarak çift haneli büyürken 2022 yılında önceki yıl aynı döneme göre tek haneli büyüdü. Cirosal olarak ise, 3 yıldır %50’nin üzerinde büyüme gösteren pazar, özellikle Mayıs ve Kasım aylarında Anneler Günü ve Black Friday kampanyaları ile beraber adetsel olarak %10’un, cirosal olarak ise %50’nin üzerinde artış gösterdi. 2022 yılı Anneler Günü dönemini incelediğimizde pazar adetsel olarak %11 büyümesine rağmen cirosal olarak %100’ün üzerinde büyüme gerçekleştirdi.
Süpürge pazarındaki trendlere yakından bakıldığında kategori bazında ise en büyük artışın şarjlı dik ve robot süpürgelerde olduğu görülüyor. GfK’nın verilerine göre robot süpürgelerdeki artış ise dikkat çekici boyutta. Türkiye’deki süpürge pazarını segment bazında ele alındığında, önceki yıllarda toz torbasız süpürgeler birinciliği koruyordu, gelişen teknolojiler ve kolaylık sağlamasıyla beraber ilk defa 2022 yılında Robot süpürgeler pazarda en yüksek paya sahip segment haline geldi. Bunun yanı sıra, Şarjlı Dik süpürgelerde de benzer sebeplerden dolayı 2022 yılında oldukça yüksek pay kazanımı ve büyüme gözlemlendi. 2022 yılının ilk 8 ayında en fazla büyüyen segment Şarjlı Dik süpürgeler, onu takip eden segment ise Robot süpürgeler oldu. Bu iki segmentteki ürünlerin fiyatlarının yüksek olmasıyla beraber Süpürge pazarını da cirosal olarak oldukça pozitif etkiledi.
Türkiye Süpürge Pazarı Sektör Gelişimi
Süpürge pazarı, 2020 ve 2021 yılı ilk 8 ayında adetsel olarak çift haneli büyürken 2022 yılında önceki yıl aynı döneme göre tek haneli büyümüştür. Cirosal olarak ise, 3 yıldır %50’nin üzerinde büyüme göstermiştir. Özellikle Mayıs ve Kasım aylarında Anneler Günü ve Black Friday kampanyaları ile beraber adetsel olarak %10’un, cirosal olarak ise %50’nin üzerinde büyümüştür. 2022 yılı Anneler Günü dönemini incelediğimizde pazar adetsel olarak %11 büyümesine rağmen cirosal olarak %100’ün üzerinde büyüme gerçekleştirmiştir.
Süpürge Pazarı;
Toz Torbalı Süpürgeler
Toz Torbasız Süpürgeler
Şarjlı Dik Süpürgeler
Kablolu Dik Süpürgeler
Robot Süpürgeler
Islak&Kuru Süpürgeler
Süpürge Pazarı Kategori Payları (Ciro %)
Ocak-Ağustos 2021 Ocak- Ağustos 2022
Silindir Torbalı 8,0 57,6
Silindir Torbasız 35,7 4,6
Şarjlı Dik 15,3 11,3
Dikey 3,2 26,5
Robot 35,3 0,0
Süpürge Pazarı Kategori Büyümeleri (Ciro %)
Ocak- Ağustos 2021
Süpürge Toplam 92,5
Silindir Torbalı 43,3
Silindir Torbasız 75,7
Şarjlı Dik 158,7
Dikey 68,9
Robot 95,4
Islak&Kuru 59,2
Türkiye’deki süpürge pazarını segment bazında ele aldığımızda, önceki yıllarda toz torbasız süpürgeler birinciliği korumaktaydı, gelişen teknolojiler ve kolaylık sağlamasıyla beraber ilk defa 2022 yılında Robot süpürgeler pazarda en yüksek paya sahip segment haline geldi. Bunun yanı sıra, Şarjlı Dik süpürgelerde de benzer sebeplerden dolayı 2022 yılında oldukça yüksek pay kazanımı ve büyümeyi gözlemliyoruz. 2022 yılının ilk 8 ayında en fazla büyüyen segment Şarjlı Dik süpürgeler, onu takip eden segment ise Robot süpürgeler oldu. Bu iki segmentteki ürünlerin fiyatlarının yüksek olmasıyla beraber Süpürge pazarını da cirosal olarak oldukça pozitif etkiledi.
—————————- ——————————— ————————– ——————
Süpürge Pazarı Büyüme (% – Önceki Yıl)
Adet (Bin) Ciro TRY (Milyar)
Ocak-Haziran 2020 25,1 57,1
Ocak-Haziran 2021 16,6 77,6
Ocak-Haziran 2022 4,6 92,5
Süpürge pazarı 2022 yılının ilk 8 ayında, 2021’in ilk 8 ayına göre adetsel olarak tek haneli büyüyüp, cirosal olarak çift haneli büyüme göstermiştir.
—————————- ——————————— ————————– ——————
Süpürge Pazarı Büyümesinde Öne Çıkan Segmentler
Adet Büyüme Ciro Büyüme
Şarjlı Dik Süpürgeler %67 %159
Robot Süpürgeler %2 %95
Süpürge Pazarı Segment Büyümeleri
Covid-19 dönemiyle beraber ev temizleme ihtiyacının fazlalaşmasıyla daha teknolojik ve pratik ürünler öne çıkmıştır. Özellikle ülkemizde ve dünyada trend haline gelen Robot ve Şarjlı dik süpürgeler bunun en önemli örneklerindendir.. Bunun yanında gelişen teknolojilerle ve kullanım kolaylığıyla beraber Şarjlı Dik süpürgeler adetsel %67’lik büyümeye ulaşmıştır.
—————————- ——————————— ————————– ——————
Süpürge Pazarı Online-Offline Büyüme (% – Önceki Yıl)
Online Satışlar Offline Satışlar
Ocak-Ağu 2021 Ocak- Ağu 2022 Ocak- Ağu 2021 Ocak- Ağu 2022
Adet Büyüme 62,1 -10,7 -6,3 18
Ciro TL Büyüme 146,1 52,7 40,5 130,1
Türkiye Süpürge pazarında, birçok Küçük Ev Aletleri sektöründe olduğu gibi Online satışlar büyük önem taşımaktadır. Geçen yıl Mayıs ayındaki kapanmaların ve dönem dönem gerçekleşen kampanyaların etkisiyle Online satışlar 2021 yılı ilk yarısında hem pay kazanmış hem de adetsel ve cirosal olarak yüksek büyümeler gerçekleştirmiştir. 2021 yılı ilk yarısındaki baz etkisinden dolayı 2022 yılı ilk yarısında Online satışlar adetsel olarak düşüşe geçerken, Offline satışlar normalleşmelerin etkisiyle artışa geçmiştir.
—————————- ——————————— ————————– ——————
Süpürge Pazarı Online-Offline Payları (Ciro %)
Online Satışlar Offline Satışlar
Ocak 2021 55,5 44,5
Şubat 2021 46,9 53,1
Mart 2021 43,6 56,4
Nisan 2021 54,9 45,1
Mayıs 2021 64,6 35,6
Haziran 2021 39,3 60,7
Temmuz 2021 37,3 62,7
Ağustos 2021 42,6 57,4
Eylül 2021 43,3 56,7
Ekim 2021 46,5 53,5
Kasım 2021 52,6 47,4
Aralık 2021 42,8 57,2
Ocak 2022 45,3 54,7
Şubat 2022 44,2 55,8
Mart 2022 40,3 59,7
Nisan 2022 42,1 57,9
Mayıs 2022 36,5 63,5
Haziran 2022 34,1 65,9
Temmuz 2022 34,9 65,1
Ağustos 2022 34,6 65,4
Süpürge pazarında özellikle Black Friday promosyon dönemi Online dünya anlamında oldukça etkilidir. Geçen sene özellikle Mayıs ayında Anneler günü döneminde 2 haftalık kapanma olması nedeniyle Online Pazar en yüksek payına %64 ile ulaşmıştır. 2021 yılının 2. Yarısından sonra ise, normalleşmenin başlamasıyla beraber Online pay düşerek stabil hale gelmeye başlamıştır ancak 2020 yılı ilk 8 ay ile 2022 yılı ilk 8 ayı karşılaştırdığımızda Online dünya o zamana göre oldukça yol katetmiş ve payını arttırmıştır.
—————————- ——————————— ————————– ——————
Süpürge Pazarı Ortalama Fiyat
Fiyat TL Büyüme (Önceki Yıla Göre)
Ocak 2021 68,3
Şubat 2021 63,2
Mart 2021 65,0
Nisan 2021 59,2
Mayıs 2021 62,6
Haziran 2021 40,8
Temmuz 2021 35,2
Ağustos 2021 37,4
Eylül 2021 29,0
Ekim 2021 32,9
Kasım 2021 34,4
Aralık 2021 65,7
Ocak 2022 64,3
Şubat 2022 77,7
Mart 2022 79,2
Nisan 2022 73,2
Mayıs 2022 83,4
Haziran 2022 93,6
Temmuz 2022 101,2
Ağustos 2022 98,0
Süpürge pazarında ortalama fiyatlar geçen yıl aynı döneme göre özellikle son 3 ayda %90’ın üzerinde büyüme göstermiştir. Burada hem Robot, Şarjlı Dik Süpürge gibi yüksek fiyatlı segmentlerin etkisi hem de fiyat artışlarının etkisini gözlemliyoruz. Bununla beraber süpürge pazarında Ağustos ayında ortalama fiyat 3.237TL’ye yükselmiştir.
GfK Ölçümleme Metodolojisi
GfK, tüketici teknolojisi ürünleri pazarını temsili Perakende panelleri metodolijisi ile ölçümlemektedir. Bulgular GfK perakende paneli tarafından düzenli olarak yapılan araştırmalara dayanır.
Perakende paneli tüm dünya genelinde 425.000, Türkiye’de 10.000 civarında satış noktasından alınan datalardan modellenmek sureti ile oluşmaktadır.
İndirim marketleri, bazı sektörlerde Kurumsal (B2B) satışlar, ve Bölgesel ya da lokal marketler kapsam dışı olduğu için tüm pazar değil pazarın anlamı ve belli bir yüzdesi temsil edilebildiğiden Panelmarket olarak adlandırılmaktadır. Marketplace satışları da Panelmarket’e dahil edilmektedir.
Sektörlerin Pazar kapsamaları %70 ila %90 arasında gerçekleşmektedir.
GfK Perakende Panel verilerine dayalı tahmini Pazar büyüklüklerdir.
İlk yorum yapan olun