Tüm dünyada tüketiciler, pandeminin de yarattığı etkiyle son yıllarda sağlıklı beslenmeye büyük önem vermeye başladı. Daha iyi ve sağlıklı bir yaşam isteyenler, yaşam tarzlarında birçok köklü değişime giderken bu alandaki en büyük yön değiştirmelerden biri de gıda hazırlama alanında oldu. Geleneksel pişirme ve gıda hazırlama yöntemlerini akıllı ve yeni teknolojilerle birleştiren ürünler, son dönemde çok daha fazla rağbet görmeye başlarken, firmalar da bu alandaki yatırımlarına büyük hız verdiler. Sağlıklı beslenme ürünlerine geçiş her anlamda hızlanırken kullanıcı dostu tasarımlar, yapay zeka teknolojisi ile desteklenmiş teknolojiler, akıllı evlere uyumlu cihazlar gibi birçok özellik daha sık karşımıza çıkmaya başladı. Bu alanda öne çıkan en önemli ürünlerden biri de AirFrylar oldu. Lezzetli ve sağlıklı gıda hazırlama konusunda en çok tercih edilen ürünlerden biri olan AirFrylar, gıda hazırlama pazarını da baştan aşağı değiştirmeye devam ediyor. Bu değişim ve trend, özellikle büyük şehirlerde çok daha yoğun bir tempoda çalışan, zamanı kısıtlı ancak sağlığına da önem veren bir kesimin yenilikçi gıda hazırlama ürünlerine yönlenmesine yol açtı. Hızlı, pratik, sağlıklı ve lezzetli gıdalar hazırlayan bu ürünlerin pazar payları ve ciroları hızla arttı. Bir yandan sağlıklı besinler hazırlayan bu ürünler aynı zamanda en çok dikkat edilen noktalardan biri olan hijyen konusunda da yeni standartlar getirdi. Bu alanda ürünler geliştiren markalar da tüketicilerinin taleplerine uygun yeni ve her geçen gün akıllanan cihazlar üretmeye başladılar.
Dünyanın en büyük araştırma kuruluşlarından biri olan GfK’nın, Dağıtım Kanalı dergimizle özel olarak paylaştığı verilere göre gıda hazırlama pazarı, 2020 yılında Covid-19 etkisiyle çift haneli büyüme göstermiştir, ardından 2021 yılında ise baz etkisiyle beraber %3’lük küçülme trendine geçmiştir ancak 2022 yılının Haziran ayından itibaren tekrardan büyüme göstererek yıl sonunda çift haneli büyümeye ulaşmıştır. Cirosal olarak ise, 3 yıldır %30’un üzerinde büyüme göstermiştir. Bu gelişim ve değişimin önümüzdeki dönemde de artarak devam edeceği birçok farklı kurum tarafından da kabul ediliyor. Biz de sektörün tek yayını Dağıtım Kanalı dergisi olarak gıda hazırlama konusunda bu sayımızda bir dosya hazırladık. Detayları ilerleyen sayfalarda bulabilirsiniz.
Türkiye Gıda Hazırlama Pazarı
Gıda Hazırlama pazarı, 2020 yılında Covid-19 etkisiyle çift haneli büyüme göstermiştir, ardından 2021 yılında ise baz etkisiyle beraber %3’lük küçülme trendine geçmiştir ancak 2022 yılının Haziran ayından itibaren tekrardan büyüme göstererek yıl sonunda çift haneli büyümeye ulaşmıştır. Cirosal olarak ise, 3 yıldır %30’un üzerinde büyüme göstermiştir.
Gıda Hazırlama Pazarı;
Doğrayıcılar (Chopper)
Mutfak Robotu (Food Processor)
El Blenderı (Hand Blender)
El Mikseri (Hand Mixer)
Mutfak Şefi (Kitchen Machine)
Blender (Liquidiser)
GfK Ölçümleme Metodolojisi;
GfK, tüketici teknolojisi ürünleri pazarını temsili perakende panelleri metodolijisi ile ölçümlemektedir. Bulgular GfK perakende paneli tarafından düzenli olarak yapılan araştırmalara dayanır. Perakende paneli tüm dünya genelinde 425.000, Türkiye’de 10.000 civarında satış noktasından alınan datalardan modellenmek sureti ile oluşmaktadır.
İndirim marketleri, bazı sektörlerde kurumsal (B2B) satışlar, ve bölgesel ya da lokal marketler kapsam dışı olduğu için tüm pazar değil pazarın anlamı ve belli bir yüzdesi temsil edilebildiğiden Panelmarket olarak adlandırılmaktadır. Marketplace satışları da Panelmarket’e dahil edilmektedir.
Sektörlerin pazar kapsamaları %70 ila %90 arasında gerçekleşmektedir. GfK Perakende Panel verilerine dayalı tahmini pazar büyüklüklerdir. GfK Panel Araştırmaları temeline dayanan tablolara ilişkin metodolojik ihtiyaçlar söz konusu olursa bilgi vermenizi rica ederiz.
İlk yorum yapan olun