Metin Güler kimdir, kendinizi bize tanıtır mısınız?
1966 yılında Eskişehir’de doğdum. Erken yaşlarda ticarete başladım. Uzun yıllardan bu yana metal sektöründe faaliyet gösteren Güler Şirketler Topluluğu’nun yönetim kurulu başkanlığı görevini sürdürmekteyim. İş hayatım boyunca odalar ve sivil toplum kuruluşlarında önemli görevler üstlendim. Eskişehir Sanayici ve İş Adamaları Derneği’nde üç dönem yönetim kurulu üyesi olarak görev yaptım. Eskişehir Ticaret Odası’na 1995 yılında komite üyesi olarak, 1999-2005 yılları arasında meclis üyesi ve yönetim kurulu üyesi olarak görev yaptım. Bu dönemde ETO’nun kalite çalışmalarına öncülük ettim. 2009’da ve 2013’te iki dönem Eskişehir Ticaret Odası meclis başkanı olarak görev yaptım. 18 Aralık 2013 tarihinden bu yana da Eskişehir Ticaret Odası yönetim kurulu başkanlığı görevime devam etmekteyim.
Eskişehir Ticaret Odası Eğitim ve Sosyal Hizmetler Vakfı başkanı, Eskişehir Fuar ve Kongre Merkezi Ltd. Şti. yönetim kurulu başkanı, Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı yönetim kurulu üyesi, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Ticaret Odaları Konsey başkan yardımcısı görevlerim devam ediyor.
Eskişehir ticaret odasını, faaliyetlerini, projelerini bize anlatır mısınız? Ticaret odanızın Eskişehir’e ve bölgede bulunan üyelerine katkıları nelerdir?
Eskişehir Ticaret Odası 1893 yılında kurulmuş, Türkiye’nin en köklü ekonomi kuruluşlarından biri olan, sayısı 18 bin üyesiyle, projeleri ve faaliyetleriyle şehrin ticaret ve sanayisinin gelişiminde pay sahibi olan ekonomi kuruluşudur. ETO olarak şehrimizin ticaretten sanayiye, tarımdan turizme her alanda kalkınmasına önem veriyor, bu düşünceden hareketle de projeler geliştiriyoruz. Örneğin, odamızın Eskişehir’in turizmine ve hizmet sektörüne katkı sağlamak amacıyla 2017 yılında hizmete sunduğu ve bugün Türkiye’nin sayılı ticaret ve sanayi müzelerinden biri olan Eskişehir Ticaret ve Sanayi Müzesi (ETOMÜZE) yatırımı var. Şehrimizin tarihi ve en turistik bölgelerinden biri olan Odunpazarı’nda yer alan bu müzemiz bugüne kadar yüz binlerce müzeseveri ücretsiz olarak ağırlayarak, şehrimizin ticaret ve sanayi geçmişini, tarihi ve kültürel değerlerini tanıttı. Diğer bir yandan odamızın kalıcı eserler kapsamında hayata geçirdiği ve şehrimizin kongre ve fuar turizmine öncülük ettiği Eskişehir Fuar ve Kongre Merkezimiz (EFKM) var. EFKM çatısı altında faaliyetlerini sürdüren ETO TÜYAP Fuar Merkezimiz ve Vehbi Koç Kongre Merkezimiz şehrimizin hem kongre ve fuar turizmine hem de kültür sanat hayatına katkı sağlıyor. 2018 yılında hizmete sunduğumuz Eskişehir Fuar ve Kongre Merkezimiz, pandemide verilen araya rağmen bugüne dek 1,7 milyon civarında ziyaretçiyi konuk etmeyi başardı. Düzenlenen 27 fuar ve 240 civarındaki iş, kültür ve sanat etkinlikleriyle 400 bine yakın kişiyi konuk eden Eskişehir Fuar ve Kongre Merkezimiz, şehir ekonomisine 4 milyar liradan daha fazla bir katma değer sağladı.
Bununla beraber Eskişehir Ticaret Odası olarak mesleki eğitime ve kişisel gelişime çok önem veriyoruz. ETO olarak kurduğumuz ve daha sonra birçok odanın örnek aldığı ETO Akademi birimimiz düzenlediği seminerler ve eğitimlerle tüccar ve sanayicimize, üyelerimizin şirketlerinde çalışanlara yeni ufuklar açıyor.
Öte yandan madencilik sektörüne değer katmak, bu alanda mesleki yeterliliği artırmak için kurmuş olduğumuz Mesleki Test ve Sertifikasyon Merkezimiz ETO-METSEM de Türkiye’nin birçok yerinde düzenlediği sınavlarla madencilik sektöründe çalışanların belgelendirilmesine öncülük ediyor. ETO olarak, şehrimizin gelişmesine önem verdiğimiz gibi kırsal kalkınmayı da çok önemsiyoruz. Bu kapsamda odamız Eskişehir’in en büyük ilçelerinden biri olan Sivrihisar’da OSB’nin kurulması, Beylikova’da Tarıma Dayalı Besi OSB’nin faaliyete geçmesi için çok çaba göstermiş ve iştirakçi olarak yer almıştır.
Eskişehir Ticaret Odası olarak üyelerimizin yurt içi ve yurt dışı fuarlara da katılım sağlaması için organizasyonlar gerçekleştiriyor, koordinatörlüğünü yürüttüğümüz TOBB Eskişehir İl Kadın Girişimciler Kurulumuz vasıtasıyla şehrimize yeni girişimciler kazandırmak için faaliyetler sürdürüyoruz.
Ayrıca Vize Ofisimiz sayesinde, yapmış olduğumuz vize kolaylığı protokolleri çerçevesinde üyelerimizin Avrupa Birliği üyesi ülkelere yapacakları iş seyahatlerinde uzun süreli Schengen Vizesi sağlıyor, üyelerimize deyim yerindeyse Avrupa’nın kapılarını aralıyoruz.
Eskişehir AB Bilgi Merkezimizle yürüttüğümüz etkinliklerle öğrencilerden çiftçilere kadar toplumun geniş bir kısmını kapsayacak faaliyetler gerçekleştiriyoruz. Düzenlediğimiz toplantılar ve bilgilendirme etkinlikleriyle üyelerimizin taleplerinin dile getirilmesinde, sorunlarının çözülmesinde pay sahibi oluyor; projelerimizle, sosyal sorumluluk faaliyetlerimizle Eskişehir ekonomisine öncülük ediyoruz.
Metin Güler beyaz eşya sektörüne tedarik sağlayan üretici bir firmanın sahibi, kendi gözünüzden beyaz eşya sektörünün Eskişehir için önemini anlatır mısınız?
Beyaz eşya sektörü Eskişehir için oldukça büyük bir önem taşımaktadır. Son zamanlarda küresel markaların yeni yatırımlarının eklenmesiyle birlikte Eskişehir beyaz eşya sektöründeki gücünü artırmış, beyaz eşya sektöründe yan sanayi olarak faaliyet gösteren firmalarımız da bu gelişime doğrudan uyum sağlamıştır. Eskişehir zaten ocak, fırın ve buzdolabı üretiminde Türkiye’de önemli bir yere sahipti. Bununla birlikte son dönemde gelen yeni yatırımlarla birlikte Eskişehir çamaşır ve kurutma makinesi üretiminde de güç kazandı. Elbette beyaz eşya sektörünün bu denli güçlü olması şehirde beyaz eşya yan sanayisini de güçlendirdi. Beyaz eşya sektörünün Eskişehir’de güçlenmeye devam edeceğine, istihdama ve ihracata katkı sağlamayı sürdüreceğine inanıyorum. Yeni devreye giren yatırımlar da bu düşüncemi destekler nitelikte.
Sizce beyaz eşya sektörünün temel sorunları nelerdir? Çözüm önerileriniz var mı?
Yalnızca beyaz eşya sektörünün değil şu anda tüm sanayi kollarındaki en büyük sorunlardan biri şüphesiz ki maliyet artışları. Artan maliyetler sebebiyle çok sayıda markamızın yatırımlarını yurt dışına taşımaya başladığını görmekteyiz. Yüksek enflasyonla birlikte hem işçilik maliyetlerinin hem ara mal fiyatlarının hem de işletme giderlerinin artması sebebiyle çok sayıda marka yurt dışında da üretime başlamış durumda. Öte yandan sıkı para politikası sebebiyle de tüketimin azaltılmasına yönelik kredi kartı taksit sayısının azaltılması da iç piyasada daralmaya sebep olmakta. Diğer bir yandan da dünyada yaşanan olumsuz gelişmeler de uluslararası piyasaları ve ticareti olumsuz etkilemekte.
Elbette bu durum tüketim hızını azaltmakta ve küçük kâr marjıyla üretim yaparak ayakta kalmaya çalışan firmaları da zorlamaktadır. Böyle bir ortamda üretimi ve ihracatı destekleyici politikalara ağırlık verilmesi, işverenin üzerindeki istihdama yönelik yükümlülüklerin azaltılması sanayicinin geleceğe dair umutla bakmasını sağlayacaktır.
Beyaz eşya sektöründe hem yerli hem de dünya markalarının fabrikalarını açmak istediği bir lokasyondasınız, bölgenizi cazip hale getiren avantajlarınız nelerdir? Buradan diğer markalara vermek istediğiniz mesajlar var mı?
Eskişehir kent olarak sanayinin önemli oyuncularından biri haline geldi. Katma değer üretimiyle, yetişmiş insan kaynağıyla, coğrafi konumuyla ve ulaşılabilirlik noktasındaki yatırımlarla Eskişehir’in potansiyeli giderek artıyor. Böyle bir noktada da yeni sanayi şirketleri de Eskişehir’e gelmeye devam ediyor. Örneğin bugün Türkiye’nin en büyük OSB’lerinden biri olan Eskişehir OSB’de yer kalmadığı için şehrimizde yer alan İmi şehir bölgesindeki yatırımlar da hızla faaliyete geçiyor. Eskişehir ihracatta da çok büyük bir atılım gerçekleştirdi. Türkiye’nin en çok ihracat yapan 12. şehri olma başarısı göstererek, 2023 yılında yaklaşık 4,3 milyar dolar ihracata ulaştı. Tüm bu rakamlar ve yeni yapılan yatırımlar Eskişehir sanayisinin daha da güçleneceğine işaret ediyor. Avrupa, Asya ve Afrika arasındaki konumu, sanayi noktasındaki tecrübesi, vizyonu ve gücü sebebiyle de yabancı yatırımcılar Eskişehir’i öncelikle tercih ediyor. Yabancı yatırımcıların Eskişehir’deki tesislerinin sayısının artmaya devam edeceğine inanıyorum.
Beyaz eşya sektörünün dünyaya örnek olacak perakendecilik modeli olan “bayilik sisteminin” sürdürülebilirliği size göre nedir? Bu sistemin uzun vadeli olarak yaşaması için markalara vermek istediğiniz mesajları buradan paylaşabilir misiniz?
Bayilik sistemi tüm dünyada önemli bir yer tutan, firmaların ürünlerini daha geniş alanlara ulaştırabilmesini sağlayan bir sistem. Elbette ki beyaz eşya sektöründe de bayilik sistemi çok büyük bir önem taşıyor. Eskişehir’de de beyaz eşya sektöründe bayi olarak faaliyet gösteren çok sayıda firmamız var. Uzun yıllardır da şehrimizin ekonomisine değer katıyorlar. Diğer bir yandan bayilik sistemi tüketicinin bizzat görerek, inceleyerek, tüm istek ve beklentilerini dile getirerek satın alma yapabilecekleri bir yöntem. Hal böyleyken bayilik sisteminin yine güçlü bir şekilde devam edeceğine inanıyorum. Ancak bu sektörde faaliyet gösteren üyelerimizin ayakta kalabilmeleri için markaların da bayilerimizi daha da desteklemesi gerektiğini düşünüyorum. Bayilerin işletme maliyetleri artmasına rağmen kar oranlarının azaldığını görüyoruz. Bayilerin kapanması markaların da işlerinin azalması demektir. Dolayısıyla zaten işlerin azaldığı ve tüketimin yavaşladığı bu ortamda markaların bayilere her zamankinden daha çok destek vermesi gerekiyor.
Beyaz eşya perakendecilerinin içinde bulunduğu meslek komitesinin size ulaştırdığı isteklerin ve problemlerin sıralamasına baktığınızda size yansıyan bu sorun ve isteklerin başında ne geliyor sizin bu konuda yaptığınız çalışmalardan ve çözümlerden örnekler verebilir misiniz?
Üyelerimizin meslek komitelerimiz aracılığıyla bize ilettiği şikayetlerden en önemlisi her köşe başında olan market zincirlerinin de beyaz eşya satabilmesidir. Beyaz eşya satışlarının o ürünle ilgili yetkinliği olan çalışanların, dolayısıyla bayilerin aracılığıyla yapılması, satış sonrasında da desteğin sağlanması gerekiyor. Üyelerimiz böyle ciddi bir satış zincirinin olduğu bir ortamda marketlerin beyaz eşya satmasına izin verilmemesi gerektiğini sürekli dile getiriyor. Biz bu konuyu birçok kez Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği nezdinde ilgili bakanlıklara ilettik. Bu sorunun çözümünün sektörün ayakta kalması için önem taşıdığın altını çizdik. Diğer bir yandan kredi kartı taksit sayısının azaltılması işletmelerin satışlarını da çok olumsuz etkiliyor. Alım gücünün düşmesi sebebiyle tüketiciler alışverişlerinin büyük bir bölümünü kredi kartıyla ve taksitle yapabilmekteydi. Kredi kartı taksit sayısına sınırlama getirilmesi sebebiyle tüketiciler ne yazık ki alışverişlerini ötelemek durumunda kaldı. Dolayısıyla beyaz eşya ve perakende sektöründe faaliyet gösteren üyelerimizin işleri büyük oranda azaldı. Kredi kartı taksit sayısının sınırlamasının kaldırılması gerektiğini ilgili bakanlıklarımıza, TOBB aracılığıyla ve TBMM vasıtasıyla gerçekleştirdiğimiz ziyaretlerle bildirdik.
Eskişehir ticaret odası olarak kısa ve uzun vadeli hedefleriniz nelerdir?
ETO olarak kalıcı eserler kapsamındaki son projemiz olan Eskişehir Ticaret Odası yeni hizmet binası projemizi tamamlamak için çalışmalar tüm hızla devam ediyor. Kaba inşaatını tamamladığımız, 6 katlı ve sosyal donatıların, kapalı ve açık otoparkın yer aldığı hizmet binamızın iç tefrişatının tamamlanması için çalışmalar sürüyor.
2025 yılında hizmet binamızı hizmete sunmayı ve üyelerimize daha iyi koşullarda hizmet vermeyi umut ediyoruz. Öte yandan Eskişehir’in fuar ve kongre turizmine katkı sağlamak için de yeni fuarlar gerçekleştirmek ve yeni kongreler yapabilmek için de çalışmalarımızı titizlikle sürdürüyoruz.
2024-2025 dönemi eğitim ve seminer takvimimizi de en yakın sürede tamamlayıp, üyelerimizin kişisel ve mesleki gelişimlerine destek olmaya devam edeceğiz. Öte yandan yine gerçekleştirdiğimiz projelerle, girişimcilerimize vereceğimiz desteklerle hem şehrimiz ekonomisine hem de ekonomiye yön veren üyelerimize katkı sağlamayı sürdüreceğiz. Derginize beni konuk ettiğiniz teşekkür ediyor, derginiz aracılığıyla sektördeki üyelerimiz başta olmak üzere tüm perakende sektörümüze bereketli günler diliyorum.
İlk yorum yapan olun