Türkiye pazarını kahve tüketimi ve kültürü açısından nasıl değerlendiriyorsunuz?
Bağımsız bir şirketin yaptığı bir çalışmaya göre, Türkiye’de her 10 kişiden 1’i gün içerisinde 5 bardaktan fazla kahve içiyor. Araştırmaya katılanların %42,5’i günde 2 ila 5 bardak arasında kahve tüketiyor. Yaz mevsiminde sıcak kahvelere olan ilgi azalsa da kahve tüketim istatistikleri bu aylarda sadece %80,8’e düşüyor. Pandemi döneminde kahve tüketme sıklığı ve kahve tüketen kişilerin sayısı artarken, insanlar en çok eşi ya da sevgilisiyle kahve içtiğini söylüyor. En çok kiminle kahve içiyorsunuz sorusunun ikinci sırasındaki cevap ise yalnız içmek. Araştırmaya göre Türk toplumunun %84 oranla en çok tükettiği, aynı zamanda da %54,7 oranla en çok sevdiği kahve Türk kahvesi. Türkiye kahve tüketimi İstatistikleri 2022’ye göre insanların Türk kahvesinden sonra en çok tükettiği kahveler sıralamasında filtre kahve, ardından da çözünebilir granül kahvelevar. Yaz aylarında ise bu sıralama değişiyor. En çok tüketilen kahve Türk kahvesi olarak kalırken, ikinci sırayı Ice Latte alıyor. Tüm bu veriler ışında en çok tüketilen kahve çeşidinin Türk kahvesi olduğunu görmek ise bizleri şaşırtmıyor. Geleneklerine sıkı sıkıya bağlı olan Türk halkının en çok tükettiği kahve olan Türk kahvesinin tüketiminin ise katlanarak artacağına olan inancımız tam.
Ürün gamınızı ve buna bağlı olarak müşteri portföyünüzü genişletmeyi hedefliyor musunuz? Bu konuda nasıl adımlar atacaksınız?
Arzum olarak bugün sektörde gıda hazırlama, pişirme ve kızartma, sıcak içecek hazırlama, kişisel bakım, ütü ve temizlik olmak üzere 6 kategoride 250’den fazla ürünümüzle kullanıcılarımıza ulaşıyoruz. Ürünlerimizle Türkiye’nin yanı sıra 55 ülkede milyonlarca eve ulaşıyoruz. Ancak her geçen gün ürün çeşitliliğimizi artırarak ulaştığımız hane ve kullanıcı sayımızı arıtmaya odaklanıyoruz. Bu anlamda yeni ürünleri kullanıcılarımızla buluşturmak adına yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Bu doğrultuda son olarak farklı kategoride birçok ürünü kullanıcılarımızla buluşturduk. Bunlar Arzum OKKA Espresso Ailesi, Çok Fonksiyonlu Akıllı Mutfak Robotu Arzum Thermogusto ve saç bakım kategorisinde Arzum Revolution Serisi oldu. İlerleyen dönemlerde kullanıcı ihtiyaçları, değişen günlük trenler doğrultusunda inovatif ürünlerle kullanıcılarımızın karşısına çıkmaya devam edeceğiz.
Kahve kültürünün artması ile birlikte tüketicileri de bu alanda bilgilendirmek bilinçlendirmek önem kazandı. Bu alanda nasıl hareket ediyorsunuz?
Türk kahvesi Arzum için bir tutku meselesi ve sahiplendiği çok değerli bir hazine. Bu anlamda Türk kahvesi kültürünün dünyaya tanıtılması, kahvemizin çok daha fazla tanınması adına oldukça yoğun bir çaba sarf ediyoruz. Arzum OKKA olarak kahveye olan tutkumuzu uluslararası arenada yaşatmak adına kahvenin olduğu ve markamızla örtüşen etkinliklere sponsor oluyoruz. Kahve festivalleri, kahve zirveleri bunların başında geliyor. Festival ve zirveler anlamında sadece yurt içiyle yetinmeyip yurt dışı sınırlarını da zorluyoruz. The London Coffee Festival’i ve III. Uluslararası Turizm Gastronomisi, Yatırımları ve Ağırlama Zirvesi FSUMMIT sadece bunlardan bazıları. Yine bu etkinliklerde ilgili panellere katılıyoruz. Kahvedeki deneyim ve yaratmak istediğimiz etki üzerine konuşmalar gerçekleştiriyoruz. Bilgi birikimimizi insanlarla paylaşıyor, onlara örnek olmaya çalışıyoruz. Etkinlik alanlarında kurduğumuz stantlarımızla katılımcılara ikramlarda bulunuyoruz. Türk kahvesinin yanı sıra ürünlerimizle hazırladığımız farklı kahveleri katılımcılara ikram ediyoruz. Böylece sözlü anlattığımız deneyimi fiziksel olarak da yaşatıyoruz. Türk kahvesi kültürünün tanıtımına katkılarımız sadece bunlarla da sınırlı değil. Ülkemizi ve Türk kahvesinin temsil edeceği yerel ve uluslararası yarışmalara, yarışmacılara sponsor oluyoruz. Bu anlamda Coffex İstanbul 2023 çerçevesinde SCA Türkiye tarafından düzenlenen 2023 SCA Türkiye Ulusal Cezve/Ibrik Şampiyonası’nın ana sponsorluğunu ve şampiyona birincisi Kevser Atmaca’nın sponsorluğunu üstlendik. Cezve/Ibrik Dünya Şampiyonası’nın diamond sponsoru olduk. Kurduğumuz stantlarda misafirlerimizi ağırladık. Kahve ikramlarında bulunduk. Arzum OKKA olarak en önemli gündemimizden biri de 5 Aralık oldu. UNESCO’nun Türk kahvesini, Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi’ne dahil edişi ve 5 Aralık’ın “Dünya Türk Kahvesi Günü” olarak kutlanışının 10. yılına özel birçok etkinliğe imza attık, farklı birçok etkinliğe katıldık. Türk kahvesinin İstanbul’da ilk kavrulduğu yer olan Beta Yeni Han’da ‘Türk Kahvesi ile Gelenekselden Yeni Nesile Yolculuk’’ temasıyla düzenlenen etkinlik de bunlardan biri oldu.
5 Aralık Dünya Türk Kahvesi Günü özelinde hayata geçirdiğimiz bir diğer etkinlik de CGI reklam filmlerimiz oldu. Hazırladığımız reklam filmlerinde dev OKKA Türk Kahvesi Makinesi ve OKKA fincanları, CGI (Computer Generated Imagery) tekniğiyle Londra Tower Bridge, New York sokakları ve İstanbul İstiklal Caddesi gibi dünyanın en önemli şehirlerinin sembol yapı ve meydanlarıyla bütünleştirdik. Reklam filmlerimizle dünyayı Türk kahvesi kokusu sardı.
Türkiye’de büyük bir kesim için kahve sosyalleşme aracı işlevini görüyor. Bu yaklaşım markaların satış ve pazarlama çalışmalarını nasıl etkiliyor?
Kahve içmenin herkes için farklı bir anlam ifade ettiği bir gerçek. Kimileri dinlenmek için kimileri sohbete eşlik için kimileri de yorgunluklarını atmak için kahve içebiliyor. Kimileri içinse kahve içmek için bir bahane bulmasına gerek bile yok. Bu farklı anlamları dolayısıyla kahve satış ve pazarlama açısından oldukça farklı seçenekler sunuyor. Bunu reklamlardan da net bir şekilde görebiliyoruz. Kahve markalarının reklamlarında da bu detaylar oldukça güzel işleniyor. Kimi reklamlarda kalabalık toplantılara kahvenin eşlik ettiğini görürken bazı reklamlarda da tek başına kahvesini yudumlayan karakterleri ya da çiftleri bir araya getiren kahveleri izliyoruz. Bu durumdan ilk başta belirttiğim gibi insanlara hitap etme isteğiniz ya da nereden yakalamak istediğinizle alakalı pazarlama çalışmaları olarak bahsedilebilir.
Tüketiciler kahve makinelerini seçerken nelere dikkat etmeliler? Birçok farklı özellik arasından hangilerini göz önüne almalılar?
Kahve makineleri bugünün sosyal, ekonomik ve teknolojik koşulları gereği artık bir lüks değil bir ihtiyaç. Öncelikle bunu belirtmeliyim. Tüketiciler de bu ihtiyaçlarını en doğru karşılayacak ürünlere yönelmeli. Ürünü alırken de değişecek ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmalılar. Örneğin sadece Türk kahvesi içen ve diğer tüm kahve tatlarına kapalı birisi, onlarca farklı kahve pişiren makineleri ilk tercih olarak düşünmemeli. Farklı tatlara ve deneyimlere açık kişiler ise kahve çeşitliliği ve çıktısı fazla olan ürünlere yönelmeli. Bu örnekten de yol çıkarak bugün ve gelecekte değişecek ihtiyaçlarını göz önüne almalı ve ihtiyaçlarını tam olarak karşılayan ve uzun vadede karşılayacak makinelerin tercih edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Burada eklemem gereken bir diğer önemli konu ise marka seçimi. Ürüne karar verdikten sonra markanın servis ağı, satış sonrası hizmetleri, garanti süresi, ürün kullanım ömrü, tamirat süresi, yedek parça bulunabilirliği gibi onlarca kritiği değerlendirilmeli. Asıl kritik nokta bu. Öncelikle marka uzun yıllardır Türkiye’de olmalı ve geniş bir servis ağına sahip olmalı. Ürün hakkında bir talebiniz ya da sorununuz olduğunda markayı arayarak ya da farklı kanallardan ulaşabilmeniz gerekli. Tüm bunları sağlayabilen bir markanın ürününü tercih ettiğiniz zaman gerçek deneyimi yaşarsınız.
Sizce kahve ikramının perakende satışa ve tüketicilerin satın alma eğilimleri üzerinde bir etkisi var mıdır?
Burada sunulan bir ikram olsa da yaşatılan bir deneyim var. Tüketiciye almak istediği ya da kararsız kaldığı ürünün sunacağı, yaşatacağı deneyimin tatla birlikte verilmesi var. Birçok otomobil firması bunu uzun yıllardır test sürüşleri ile gerçekleştiriyor. Otomobilin verdiği hissi, yaşatacağı deneyimi bu test sürüşlerinde kullanıcısına sunuyor. Kahve ikramları da kullanıcısının ürünü deneyerek karar vermesini ve satın alma kararını daha kolay vermesine yardımcı oluyor.
Kahve ikramı ve sohbetlerini bir satış-pazarlama aracı olarak kullanıyor musunuz?
Katıldığımız fuar ve etkinliklerde yine konuşmacı olduğumuz organizasyonlarda kahve ikramlarını ve kahve sohbetlerini oldukça önemsiyoruz. Her etkinlikle stant kurmaya, kurduğumuz stantlarda da ikramlarda bulunmaya özen gösteriyoruz. Burada iki önemli misyonu yerine getiriyoruz. İlki biraz önce bahsettiğim gibi ürünün yaşattığı deneyimi ilk elden kullanıcılarımıza yaşatıyoruz. Kullanıcılar ikramlarımızla, cihazlarımızın kahve pişirme süresinden sunduğu pratikliğe, kahvenin artan lezzetinden sunduğu kahve çeşitliliğine kadar birçok farkı görebiliyor. Sohbetlerimizde ise Arzum OKKA’nın kahveye olan tutkusundan tutun da cihazlarımızın teknolojisine, kahvedeki tecrübemizden sunduğumuz yeniliklere kadar anlatmaya çalışıyoruz. Kullanıcılar ürünü gördüğünde karşılarında bir teknoloji görüyor. Biz ikram ve sohbetlerimizle ürünün altında yatan bilgi birikimini, sunulan inovasyonu, markanın amacını, Arzum olarak satış sonrası sunduğumuz ayrıcalıkları anlatıyoruz. Bu durum kullanıcının hem markayı çok daha iyi tanımasını sağlıyor ve satın alma kararını kolaylaştırıyor hem de marka ile kullanıcı arasındaki bağların, iletişimin güçlenmesine yardımcı oluyor.
Kahve makineleri satışı sırasında özel bir çaba, özel bir uygulama, ya da bu ürünlerin satışlarını arttırmak için özel bir alan açma gibi çalışmalarınız var mı?
Arzum olarak, markamıza özel şube ya da satış mağazalarımız bulunmuyor. Satışlarımızı zincir mağazalar (Teknoloji mağazaları, süpermarketler ve hipermarketler), e-ticaret, indirim marketler, geleneksel kanal (Perakende kanalı, toptan kanalı), global satış olmak üzere beş ana satış kanalı üzerinden faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Bireysel kullanıcılarımıza bu kanallar üzerinden ulaşıyoruz. Bu satış kanallarına ek olarak otel, restoran ve kafelere (Horeca) yapılan satışlar, sadakat projeleri ve ürün hediyeleri gibi özel projelerin yönetildiği promosyon kanalı ve bunların haricindeki proje bazlı kurumsal satışlarımız da mevcut.
İlk yorum yapan olun