İlk sorumuz bankaların bayilere uyguladığı kredi kartı komisyonlarının yüksekliği oldu. Muğla Fethiye Bosch Bayisi Set Teknoloji’den Serdar Demirli Beyaz eşya kâr marjını dikkate alırsak şu an için uygulanan komisyonların çok yüksek olduğunu, bu oranın %5’i geçmemesi gerektiğini söyledi. Antalya Beko Bayisi Mustafa İskenderoğlu ise, sektörel olarak kâr marjının çok düşük olduğu ortamda vade durumuna göre %6 ile %14 arasında uygulanan banka komisyonlarının bayii karlarını tamamen yok ettiğini söyledi. Ayrıca ürün başına tekabül eden %3 taşıma ve depo maliyeti de, diğer giderlere eklendiği zaman neredeyse kâr marjlarını tamamen kaldırdığını ifade etti. Bayilere önümüzdeki günlerde bu komisyonların düşmesi ya Bayiler banka komisyon oranlarının yüksekliğinden endişe duyuyor da yükselmesi konusundaki tahminlerini sorduğumuzda umutlarının komisyon oranlarının düşmesinden yana olduğunu ancak bu ekonomik koşullarda bu oranların pek düşmeyeceğini en iyi ihtimalle stabil kalabileceğini söylediler. Komisyon oranlarının yüksek olmasının sebebinin genel ekonomi ile alakalı bir durum olduğunu ifade eden Denizli Vestel Bayisi Alevgaz’dan Fatih Özdemir bankalarda faizlerin yüksek olması paranın maliyetini arttırıyor bu yüzden de komisyonlar yükseliyor. Çare olarak müşteriyi komisyon oranı ödemesi yerine nakit para ödemeye yönlendirip, nakit para akışını sağlamaya çalışıyoruz dedi. Bankaların kendilerine uyguladıkları komisyon oranlarını en düşük %3,85 ve en yüksek %19’a kadar olduğunu söyleyen perakendeciler çözüm önerileri olarak enflasyonun en kısa sürede düşürülmesi gerekliliği yanında ayrıca müşteri kartlarını direk şirketimize çekip borçlarımızdan düşülmesini ve aradaki banka komisyonlarının bu sayede yok olmasını talep ediyoruz dedi. Bu uygulamayı yapan daha küçük ölçekli distribütör ve işletmelerin varlığından söz eden bayiler ayrıca şunları ifade ettiler; şu an üretici taraf destek vermediği sürece bayii teşkilatının bu yükleri uzun süre taşıması çok zor, gittikçe de kredi kartı taksit oranları üst sınır olan 9 ayın altına gelmektedir. Tüketici tarafında ise alım gücünün düşüklüğünden dolayı kredi kartı üzerinden uzun vade olmadıkça alım yapması mümkün değil, bayii teşkilatının büyük çoğunluğu senet ile alışverişi neredeyse tamamen kaldırmış durumda. Bu durumda alışverişin iyice durduğu noktada gider kalemlerimizi tolare edemeyiz. Belki akıllara işten personel çıkarma gelebilir fakat bu çok zor çünkü sektörümüzde çalışan personellerimiz çok uzun sürede ve ciddi emeklerle yetişmektedir bir çırpıda işten çıkarmak mağazalarımıza çok zarar verir. Gerçekten işimiz çok güç, hele mağazası kira olan arkadaşlarımızın dayanması zor gibi gözüküyor.
Kârsız bir yıl geçiriyoruz
Beyper Başkanı Ali Yıldız
2024 yılında ülkemizdeki genel enflasyon durumuna bakıldığında genel fiyatlarda yüzde 30’a yakın bir artış oldu. Ama bunun karşısında giderlerimizdeki artış yaklaşık yüzde 60-65 civarlarına kadar çıktı. Burada yüzde 30’luk bir makastan söz ediyoruz. Buna ek olarak bir de taksit sayılarında bir düşüş meydana geldi. Bunların tamamına bakıldığında karsız bir yıl geçirdiğimizi söyleyebiliriz. Satış adetleri olarak geçen yılla aşağı yukarı aynı ya da geçecek gibi duruyor ancak genel anlamda karsız bir yıl geçiriyoruz. Biz de dernek olarak bayilere öz sermayelerini artırmalarını ve bu dönemde diğer sektörlere yatırım yapmamalarını öneriyoruz. Fazla giderlerini de kısmalarını tavsiye ediyoruz. Önümüzdeki yılın her anlamda dengeleyici bir yıl olmasını öngörüyoruz. 2024 ve 2025 birleştiğinde bir sonraki yıla hazırlık gibi olacak gibi görünüyor. Değişmesi gereken ürünler, evlenen, boşananlar da buna eklenince satışlar bir noktada duruyor. Burada önemli olan süreklilik ve karlılığı koruyabilmek. Çalıştığımız markalardan bankalarla görüşüp komisyon oranlarındaki karlılığımızı artırmalarını istiyoruz. Sektörün kar marjı düşük olduğu için bankaya ne kadar verirsek karlılık azalıyor. Buna ek olarak daha az stoklu olmamız gerekiyor. Bu konularda bize destek olabilirler.
Şirketlerimizden masraf kanallarımıza destek talep ediyoruz
Aygün AVM Genel Müdürü Ercan Aygün
48 yıllık geçmişimiz dalgalı sularla mücadele noktasında yol göstericimizdir. İçinde bulunduğumuz zorlu yıl kanaatkârlık gerektirmektedir. 2018 krizi arkası pandemi ve ardından 6 şubatı bizzat yaşayan bir ilde olmak bizleri diğer şehirlerden daha fazla yordu, sabırla güzel günleri beklemekten başka çaremiz yok. Zorlu bir yıl geçiriyoruz ama sadece biz değil tüm sektörler, üreticiler ve tedarikçilerde aynı durumda. Yıl başında hedeflediğimiz satışlara neredeyse ulaşmak üzereyiz. Tecrübelerimiz bize yol gösterici olmakta. Yıl başında aldığımız kararla istihdam noktasında da azalma yapmayarak tam yol ileri yıl sonuna gireceğiz. Seçimle birlikte Hükümetin aldığı tedbirleri iyi okumak gerekiyordu, ekonomistler ve akil insanlar enflasyonu düşürürken piyasanın daralacağından bahsetmişlerdi. Özellikle 2024 yılı 3. çeyrekte biz sektör olarak bu daralmayı fazlası ile hissettik 4. çeyrekte de hissediyoruz. İlk altı ayın büyümesi ile yılı az bir artışla kapatacağımızı planlamaktayız. Sonuç olarak biz kendi markamızda hedeflediğimiz büyümeye yakın artışla kapatacağımızı umuyoruz. Yükselen faizle birlikte kredi kartı komisyonları bizlerin bürüt karlılığı içerisinde en büyük dilimi almaya başladı, yönetebileceğimiz bir alan değil. Yetkin personelin devamlılığını sağlayabilmek için ortalamanın çok üzerinde maaşlarla desteklememiz gerektiği için giderlerimizde ikinci büyük dilimi almakta. Kira giderlerimiz ve enerji giderlerimizde aşırı arttı. Cirolarımız çok yükselmemesi sebebi ile gider tarafımızdaki artışlar karlılığımızı çok aşağı çekti. Giderlerimizin aşırı yükselmesi sebebi ile biz şirketlerimizden masraf kanallarımıza destek talep ediyoruz. Çalışmakta olduğumuz kurumsal markalar konuya hakim lakin onlarda karlılık problemi yaşıyor. 2025’de brüt kârlılığımızı +5 puan artırmaları ve online de çıkan fiyatları denetlemeleri bizlerin yaşama süresini artıracaktır.
Şu anda düşmekle düşmemek arasındaki dengede duruyoruz
Gaziantep Altınoğlu Grup Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı İslam Özaltın
2024 yılı 1. ve 2. çeyrek çok iyi geçti. 3. çeyrekte kopmaya başladı, 4. çeyrekte toparlamayacak gibi duruyor. Yıl sonunda, önümüzdeki yılın 6. ayına kadar piyasaların kötü durumda olacağını düşünüyorum. Bunun en büyük nedeni dezenflasyon süreçleri oldu. Bunu yeni yeni hissetmeye başladık. Türkiye’deki önemli ekonomistlerin açıklamaları da aynı şeyleri gösteriyor. Bunlar iyi günler diyorlar, daha kötüsü olacak diyorlar. Perakende lokasyonlarımızda yıl başındaki hedeflerimizin biraz altındayız. En az yüzde 40 altındayız diyebilirim. Eğer bizlere ayakta tutacaklarsa, bizlere destek vermenin tam zamanı şimdi. Şu anda düşmekle düşmemek arasındaki dengede duruyoruz. Şu anda kesilen destekler bize daha çok zarar verir. Bizi ürkütmek, korkutmak, artılar varsa bunları vermemek her şeyi daha kötü duruma sokar. Bu denizde giden teknemizi zarara uğratır. Şu anda farklı kampanyalar yapıp piyasadan aktif şekilde pay almamız lazım. Satışlarımız azalırsa bu durum personele, şube kapatmaya gidecek. Borç ödeyemeyecek hale de gelebilir durum.
Satın alma gücünün düşmesi bizi ciddi anlamda etkiledi
Beyper Başkan Yardımcısı M. Faruk Seydan
Yılın ilk 6 ayı fena değildi ancak ikinci dönemde epey yavaşladı. Kredi kartı komisyonlarının artması, müşterilerin satın alma gücünün düşmesi bizi ciddi anlamda etkiledi. Firmamız özelinde de aynı şey geçerli. Yılı cirosal olarak tutturacağız ama satış adetlerinden çok emin değilim. Markalardan beklentimiz kredi kartı taksit sayısının artırılması ve komisyon sayılarının düşürülmesi için bakanlık ve yetkili kurumlara baskı yapılması.
Stok yapısını kontrol edebilen ve nakit akışını dengeli tutabilen meslektaşlarımızın daha avantajlı olduğu bir yıl oldu
Beyazyaka Ev Aletleri Kurucusu Taner İnci
2024 yılı ekonomik açıdan çok çok dalgalı bir yıl oldu diyebiliriz. İlk 3 ay uygulanan para politikaları, kredi kartı taksit sayılarının azalması ve vade farkları ile birlikte bizim sektörümüzü etkiledi. Biz dayanıklı tüketim ürünlerini sattığımız için ürünlerin rakamları da yükseldi. İnsanların alım gücü azaldı. İnşaat sektörüyle birlikte daire satışlarının azalması da bizi etkileyen diğer nedenler oldu. Dolayısıyla bunlarla birlikte de küçülme söz konusu oldu. Daralan bir piyasada yaşıyoruz. Bu yılın özelinde stok yapısını kontrol edebilen ve nakit akışını dengeli tutabilen meslektaşlarımızın daha avantajlı olduğu bir yıl oldu. Hedeflerin çok uzağında değiliz ama tüm meslektaşlarımızın da bu dalgalanmadan ekilenmiş olması muhtemel. Biz ve markalar yıl başında hedef koyarken birçok şeyi bilmeden, öngörmeden hedef koyuyoruz. Bunlar yıl içinde çok değişebiliyor. Bizler perakendeciyiz. Artan maliyetler bizi çok etkiliyor. Bankaların uyguladığı vade farkları maliyetleri karlılığı çok olumsuz etkileyen konular. Türkiye’de güçlü üreticiler olan ve bayi ağını önemseyen, yatırım yapan markalarla çalışıyoruz. Bu önemli bir avantaj. Dönem dönem herkesin yaşadığı sıkıntılar var ama fabrikanın da üretim yapma zorunluluğu var. Bu zorlu süreçte herkesin birbirini anlayarak hareket etmesi çok önemli. Markalardaki yöneticilerimiz sürekli sahanın içindeler. Bunun devam etmesi ana beklentimiz ve buna da inanıyoruz. En iyi şekilde 2025 yılına girmek ve günlük dinamiklere göre hareket etmek en büyük hedefimiz.
Giderler bu kadar artmasa çok keyifli bir yıl olabilirdi
Emre Pazarlama Yönetim Kurulu Üyesi Zafer Parmaksız
2024 yılı beyaz eşya sektörü açısından çok kötü bir yıl değil. Satış adetlerimiz diğer sektörlere göre iyi gidiyor. Bizim en büyük sıkıntımız artan maliyetlerimiz, giderlerimiz, kart komisyonları. Bizim gelirlerimiz, giderlerimiz kadar artmadı. Burada denge birbirini tutmuyor. Beyaz eşya sektörü doğru biçimde yönetilip fırsatlar iyi değerlendirilirse güzel paralar kazanılacak bir iş. Bunu bu sene de gördük. Satış anlamında çok büyük sıkıntımız yok. Ancak piyasanın bu kadar bozulmasından dolayı fiyat istikrarsızlıkları oluşuyor maalesef. Bunlar da sektörü olumsuz etkiliyor. 2024 yılı birçok kişinin rahat bir şekilde hayatta kalabileceği bir yıl oldu. Piyasaya göre bakıldığında büyük bir sıkıntı yok. Emre Pazarlama olarak hedeflerimizi tutturabilecek durumdayız. Markanın verdiği kampanya ve fırsatları iyi değerlendirdik. Farklı alternatifler ürettik. Hedefimizi tutturmaya çok yakınız. Bölgesel olarak da böyle olabilir ama hedef anlamında sorun görmüyoruz. Giderler bu kadar artmasa çok keyifli bir yıl olabilirdi. Bayilere ek vadeler açılması gerekiyor. Firmaların bayilerin arkasında durması gerekiyor. Markaların da ciddi anlamda giderleri var. Çok da arttı. Biz 2-3 mağaza yönetiyoruz, firmalar binlerce noktaya bakıyor. Bu zamana kadar geldik, zor günleri birlikte geçirdik. Bu geleneksel yapıyı korumamız gerekiyor. Firmaları bayilere destek olması gerekiyor. 2025 yılı özelinde vade konusunda destekler bekliyoruz. Karlılıklar konusunda bizi korumalarını bekliyoruz.
İlk yorum yapan olun