İzmirli beyaz eşya bayileri geçtiğimiz yıl yaptığı çalışma sonucunda İzmir Milletvekili Prof. Dr. Kamil Okyay SINDIR’ın da desteğini alarak beyaz eşya sektörünün tüm paydaşlarının sorunlarının tespiti ve giderilmesi, Avrupa Yeşil Mutabakatı çerçevesinde enerji verimliliği ve iklim değişikliği konularında uyum sağlanabilmesi adına adımların atılması, temel ihtiyaç olan beyaz eşyalarda ÖTV’nin kaldırılması ve KDV’nin indirilmesi, indirim marketleri ve e-ticarette beyaz eşya satışıyla ilgili yasal düzenlemelerin yapılması, üretim, tüketim ve ihracatın teşvik edilmesi için alınacak önlemlerin belirlenmesi amacıyla Meclis Araştırması açılması teklifinde bulunmuşlardı.
Geçtiğimiz yılın temmuz ayında Meclise verilen araştırma teklifinden sonra sektörde bazı değişlikler olduğu halde özellikle, beyaz eşyalarda ÖTV’nin kaldırılması ve KDV’nin indirilmesi, indirim marketleri ve e-ticarette beyaz eşya satışıyla ilgili yasal düzenlemelerin yapılması konularında gelişmelerin hatırlatılması ve TBMM Meclis Araştırması açılması için tekrar bir başvuruda bulunulması konusunda çalışmalar başlatıldı. Bu amaçla İzmir Ticaret Odası Meclis Üyesi ve İZBEYDER Başkanı Metin Aztekin geçtiğimiz günlerde İzmir Ticaret odasında yapılan toplantıda tekrar başvurunun gerekçelerini yetkililerle paylaştı.
İŞTE GEREKÇELER
Türkiye, beyaz eşya sektöründe Avrupa’da lider konumda yer alırken, dünyada ise en önemli aktörlerden biridir. Türkiye beyaz eşya sektörü, üretimde ve ihracatta yüksek katma değer yaratan, dış ticaret dengesine olumlu katkı yapan, istihdama doğrudan etki eden, ekonominin lokomotif sektörleri arasında yer alır. Dünden bugüne yapılan yatırımlar ve kalifiye iş gücü sayesinde, geniş ürün yelpazesi, uluslararası rekabet gücü ve markalarıyla Türkiye, beyaz eşya sanayisinde dünyada önemli bir üretici ve ihracatçıdır. Dünya ve Avrupa Birliği standartlarına uygun kaliteli üretim ve güçlü altyapısı ile beyaz eşya sektörü yılda 4,5 Milyar dolar ihracat yapmakta ve yaklaşık 4 milyar dolar dış ticaret fazlası vermektedir. Ülkemizde 30 milyon adete yakın beyaz eşya üretilirken, bunun %75’i yani 21 milyondan fazlası dünyanın farklı ülkelerindeki hanelerde kullanıcılar ile buluşmaktadır. Başta Avrupa Birliği ülkeleri ve İngiltere en büyük pazarımız olmakla birlikte, 100’den fazla ülkeye beyaz eşya ihracatı yapılmaktadır.
Sektör, 40 bin kişiye doğrudan olmak üzere, yardımcı sanayi firmaları, bayiler, yetkili servisler ve çağrı merkezleri ile birlikte yaklaşık 600 bin kişiye istihdam sağlamaktadır. Türkiye’de faaliyette bulunan beyaz eşya firmaları, AR-GE (Araştırma-Geliştirme) konusunda önemli yatırımlarda bulunmakta ve küresel anlamda rekabet ederek büyük başarı sağlamaktadır. Küresel bilinirliği olan ve rekabet gücü yüksek ülkemiz markaları, yüksek teknoloji barındıran inovatif ürünler ve hizmetler yaratabilme kapasitesi sahip olmasıyla, küresel pazar hâkimiyetini sağlayabilmiştir. Sektörün özellikleri ve ihracat potansiyeli, kişi başına üretilen katma değerde önemli avantajlar sağlamaktadır.
Ülkemiz beyaz eşya sektörü birçok avantaja sahip olmasına rağmen ve ülkemize getirdiği önemli ekonomik kazançların yanı sıra, birçok sorunla da karşı karşıyadır. Özellikle ürünlerin pazarlanmasında tüketici alışkanlıklarının, satış kanallarının, ürün dağıtım ve tedarik sistemlerinin değişmesi, beyaz eşya satış mağazalarının her geçen gün kan kaybetmesine neden olmuştur. Bu durumun ortaya çıkmasının en önemli sebepleri arasında alışverişlerin internet ortamına taşınması ve e-ticaretin yaygınlaşması ile birlikte kargo- lojistik altyapılarının gelişmesidir. Yıllardır kendine beyaz eşya satıcılığını meslek edinmiş, bu işe sermaye yatırmış ve bu alanda uzmanlaşmış esnafımız, pandemi ile birlikte daha çok zarar görmüştür.
Sektör, özellikle Uzak Doğu menşeli kalitesiz ve ucuz ürünlerle ilgili olarak önemli sorunlar yaşamaktadır. Bu alanda piyasa denetimi ve gözetimine ilişkin düzenlemelerin etkin olarak uygulanması gerekmektedir. Beyaz eşya sektöründe istihdamın üzerindeki yükler, enerji fiyatları, son yıllarda azaltılmış olmasına rağmen bürokrasi, hukuki alt yapı eksikliği, denetimsizlik gibi genel sorunlar bulunmaktadır. Demir yollarının gelişmesi lojistik giderlerini azaltılması açısından gereklidir. Liman masraflarını azaltılması da ihracat giderlerini azaltacaktır.
Günümüzde artık buzdolabı, çamaşır makinesi gibi ana kalem beyaz eşyalar, lüks ürün olmaktan çıkarak temel ihtiyaç eşyaları haline gelmiştir. Bu nedenle beyaz eşyalarda uygulan ÖTV’nin kaldırılması ve KDV’de indirime gidilmesi, sektörün ve tüketicilerin avantajına olacaktır. Covid-19 sonrası piyasaların canlanması ve ekonominin rayına oturmasında bu hamle, önemli bir rol üstlenecektir.
Son yıllarda ülkemizde indirim market zincirleri neredeyse köylere kadar yayılmıştır. Çok geniş ürün çeşitliliğine sahip olan zincir marketlerin beyaz eşya satışına da girmiş olması, özellikle beyaz eşya ticareti yapan esnafları olumsuz yönde etkilemektedir. Burada satılan ürünlerin Uzakdoğu menşeili, kalitesiz ve kısa ömürlü olması, tüketicilere zarar verdiği gibi ülke ekonomisinde de döviz kaybına neden olmaktadır. Sadece ucuz olduğu için bu zincir marketlerden alınan ürünler ile evlerimizin gereksiz beyaz eşya çöplüğüne dönüşmesinin önüne geçilmelidir. Ucuz zincir marketlerin ürün çeşitliliği ve satışlarıyla ilgili yasal bir düzenleme yapılması gerekliliği ortadadır.
En büyük pazarımız olan Avrupa Birliği ülkelerinin önümüzdeki 10 yıl ve 2050’ye kadar iklim değişikliği ve çevre ile ilgili kriterleri ortaya koyduğu Avrupa Yeşil Mutabakatını dikkate almamız gerek ve şarttır. Ülkemiz beyaz eşya sektörünün geleceğe hazırlanması için gerekli önlemlerin alınması, altyapı ve yatırım imkânlarının bu çerçevede planlanması ve hayata geçirilmesi için adımlar atılmalıdır.
Türkiye beyaz eşya sektörü, üretim hacmi, ihracat kabiliyeti, istihdam ve katma değer sağlaması, üretici bilgi ve tecrübesi, alanında uzman esnaf ve tüccarları ile Türkiye ekonomisinin en gözde sektörlerinden biridir. Covid-19 pandemisi sonrası birçok sektörde olduğu gibi, beyaz eşya sektöründe de güncel sorunlar gündeme gelmektedir. Beyaz eşya sektörünün tüm paydaşlarının sorunlarının tespiti ve giderilmesi, Avrupa Yeşil Mutabakatı çerçevesinde enerji verimliliği ve iklim değişikliği konularında uyum sağlanabilmesi adında adımların atılması, temel ihtiyaç olan beyaz eşyalarda ÖTV’nin kaldırılması ve KDV’nin indirilmesi, indirim marketleri ve e-ticarette beyaz eşya satışıyla ilgili yasal düzenlemelerin yapılması, üretim, tüketim ve ihracatın teşvik edilmesi için alınacak önlemlerin belirlenmesi amacıyla TBMM Tekrar Başvuru yapılması için çalışmalar başlamıştır.
İlk yorum yapan olun