Yorglass Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Semavi Yorgancılar
Beyaz eşya üreticileri tüm dünyada ve Türkiye’de son iki yıldır, özellikle pandemi ile birlikte çip ve buna bağlı bir üretim krizi yaşıyor. Bu süreç hangi konumda, önümüzdeki dönem nasıl bir süreç bizleri bekliyor?
Pandemi iş yapış yöntemlerinden ürün tedarik zincirine kadar her şeyi değiştirdi. Sadece pandemi değil farklı global sorunlar da üst üste geldi. Örneğin çip krizinin etkileri sadece otomotiv sektörünü değil, elektronik ve beyaz eşya üreticilerini de doğrudan etkiledi. Bununla birlikte beyaz eşya üreticilerinin hızlı refleks geliştirmeleri ve tedarikçilerini çeşitlendirmeleri nedeniyle iyi bir süreç yönetimi yaptıklarını düşünüyorum. Artık kararların daha hızlı ve çevik bir şekilde alınması gerektiği bir dönemdeyiz. Dolayısıyla öncelikle teknolojik altyapının güçlendirmesi şart ki, iş takibi, lojistik ve müşteri ilişkileri gibi olmazsa olmazlar sekteye uğramasın. Yorglass’ta biz bunu başardık; gerekli adımları pandeminin başladığı daha ilk haftalarda attık. Ardından ise verimli üretim anlayışına yoğunlaştık. Bunun için de ham madde tedarikçilerimizle uzun vadeli kontratlarımızı yeniledik ve genel olarak stoklu gittik. Dünyadaki ham madde sağlayıcılarının fırın bakım ve yeni fırın tamamlanma dönemlerini de yakından takip ediyor, gerekli görüşmeleri gerçekleştiriyoruz. İhtiyaç dalgalanmalarını kontrol altına almak yine önlem planlarımız arasında sıralanıyor. İyi ki de böyle yapıyoruz çünkü bunun artılarını alıyoruz; bu da yeni yatırımlarımızın önünü açıyor. Ancak özellikle belirtmem gerekiyor ki, endüstriyel cam alanında çip ve üretim krizinden öte, enerji darboğazı daha büyük sorunları beraberinde getiriyor. Enerji darboğazını aşmak için bir dizi eylem planımız var. İşletmelerimizin çatılarını güneş panelleriyle kapatıyoruz. Böylece toplam ihtiyacımızın yüzde 20’sini karşılayacağız. Ayrıca uzun vadeli enerji kontratları da satın aldık. Güvenlir ve global tedarikçi olarak gerekli tüm çalışmaları başarıyla hayata geçiriyoruz. Önümüzdeki süreçte daha verimli bir üretim dönemi geçireceğimizi düşünüyor, iş ortaklarımıza yine kusursuz hizmet sunacağımıza yürekten inanıyoruz.
Geleceğin tüketicileri daha şimdiden şirketleri dönüşüme zorlarken beyaz eşya alanında cam tedarikçisi olarak hem üretim hem de perakende anlamında dönüşüme ne kadar hazırsınız. Sürdürülebilir bir gelecek için nasıl ürünlerle tüketicilerin karşına çıkmayı planlıyorsunuz?
Yarım asra ulaşan iş kültürümüz gereğince her zaman doğayı koruyan teknolojileri ve üretimi benimsiyoruz. İnovasyon düşüncemiz de aynı doğrultuda. Şirketimizin geleceğini dünyamızın geleceğinden ayrı yerde konumlandırmadığımızdan, biz, yeşil dönüşüme her zaman hazırdık. Bu nedenle insan hakları konusunda eşitlikçi politikalar, iş dünyasında her türlü yolsuzlukla mücadele, çevre dostu uygulamalar ve çalışma standardı alanlarında belirlenen 10 ilkeyi içeren Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi imzacısı olurken herhangi bir zorlukla karşılamadık. Zaten üretim kademelerimizden tedarik zincirlerimize, çalışma standartlarmızdan tüm iş yapış yöntemlerimize kadar her açıdan bu sözleşmeyle uyumlu olarak faaliyet gösteriyorduk. Daha iyi bir geleceğe yalnızca sürdürülebilirlik doğrultusunda kavuşulacağının farkındayız ki, üretim yolculuğumuzu her geçen gün doğayı koruyan teknolojilerle yenilemeye devam ediyoruz. Böylece ürünlerimiz de doğa dostu oluyor. Ayrıca, bunun göstergesi olarak Bilime Dayalı Hedef Verme çalışma gurubuna katıldık. Küresel İlkeler Sözleşmesi’nde olduğu gibi bunu da sektörümüzde yapan tek firmayız. Sera gazı emisyonlarını azaltırken enerji tasarrufu sağlıyoruz. Tüm bu bilime dayalı hedeflerimizi 2030’da taahhüt vermek için tamamlayacağız
Endüstriyel cam pazarının ülkemizdeki genel durumundan bahseder misiniz? Siz pazarda nasıl konumlanıyorsunuz?
Endüstriyel cam sektörünün pazar dinamiklerini anlamak için ilk etapta pandemi öncesine bakmak gerekiyor. 2019’da iç pazar satış hacmi 1 milyon 700 bin tondu. Bunun ciro karşılığı yaklaşık 1.7 milyar Euro’ydu. 2021’de, 2020’ye göre sektörde yaklaşık yüzde 8 büyüme yaşandı. 2021’in ortaları itibarıyla pandemi etkisi azalmaya başladı ve sene sonunda 2019 rakamları yakalandı. Aynı doğrultuda ihracat oranları da arttı; buradaki büyüme yüzde 60 seviyesine ulaştı ve 2019 rakamları yüzde 35 oranında geçildi. 2022’de ise düz cam pazarı daha da büyüyecek. Büyümenin asıl gövdesinde de ihracat yer alacak. Sektörümüzün önde gelen şirketlerinden biri olarak global iş ortaklarımızdan büyük talep var. Biz bugün itibarıyla ürünlerimizi altı kıtada 60 ülkeye ulaştırıyoruz. Pandemi döneminde tüm zor şartlara rağmen ülkemizdeki pazar payımızı yüzde 50’ye, Avrupa’daki pazar payımız da yüzde 50 seviyesine ulaştırarak rekor başarı sağladık.
Türkiye beyaz eşya sektöründe önümüzdeki dönemde ne gibi trendler ve gelişmeler bizleri bekliyor? Siz değişen bu pazar şartlarına marka olarak nasıl hazırlanıyorsunuz?
Sürdürülebilirlik, tüm dünyanın gündemini oluşturuyor. Yeni ürün ve hizmetler de bu yönde gerçekleşecek. Sürdürülebilirlik, Yorglass’ın da gündeminde yer alan en önemli konuların başında geliyor. Enerji verimliliğinin sağlanmasının yanında karbon emisyonunu düşürmek ve çevreye minimum etkide bulunan çalışmalar ortaya koymak aslında pazar dinamiklerine de yön veriyor çünkü global ölçekli şirketler artık bunun tartışmasız çok önemli olduğunun farkında. Güvenilir ve global tedarikçi olarak biz de çok yakında 2021 yılı içi faaliyet ve sürdürülebilirlik çalışmalarımızı içeren entegre faaliyet raporumuzu yayınlamayı hedefliyoruz. O gurur verici raporda tüm çevresel faaliyetlerimiz ve kazandırdığımız artılar genişçe değerlendirilecek. Sürdürülebilirlik konusunda attığımız ve atacağımız tüm adımları sıralayacağız.
Değişen pazar şartları için bir diğer hedefimiz de yeni yatırımlarımıza hız kazandırmak, diğeri Ar-Ge merkezimizi hayata geçirmek. Yorglass pandemi döneminde her açıdan büyüdü. Çalışan sayışımız iki katına ulaşırken yeni yatırımlarımızın da önü açıldı. Dolayısıyla iş ortaklarımızın artan talebini karşılamak için yakın dönemde hayata geçireceğimiz yeni yatırımımızı duyuracağız.
İlk yorum yapan olun