Türkiye süpürge pazarına dair genel bir değerlendirme alabilir miyiz?
Türkiye süpürge pazarı, dayanıklı tüketim malları sektöründe yer alan ve 8 ayrı kategoride satışta sunulan ürünlerden oluşuyor. Bunlar ev aletleri pazarı, organize kanallar, marka bağımsız teknoloji marketler, zincir marketler, marka bağımsız beyaz eşya mağazaları, küçük ev aletleri marka shopları, züccaciye mağazaları ve internet pazarlama kanalları. Süpürgeler, çeşitliliği ve yaşam alanlarının hijyeni bakımından geçmiş yıllara göre daha spesifik bir ürün olma niteliği taşıyor. Özellikle hijyen bakımından geliştirilen bu ürünler, daha çok ilgi görüyorlar. Burada pandemi sürecinin de önemli bir etkisi bulunuyor. Tüketicinin satın alma alışkanlıkları günden güne değişiyor. Özellikle internet kullanıcılarının alışveriş tercihleri, hızla internet pazar yerlerine kayıyor. Bu süreci takip eden dayanıklı tüketim satış pazarlama ağları da daha çok bu alanlarda varlık göstermeye başlıyorlar. Pazardaki rekabet, neredeyse şikayet siteleri tarafından yönetiliyor.
Süpürge alanında satış sonrası hizmetler ve servis konusunda yeterli hizmet sunuluyor mu sizce?
Arıza veya kullanım hatasından kaynaklı ürünlere servis müdahalesinde, örneğin yedek parça tedariği ve teknik müdahale hızında sektörde önemli aksaklıklar gözleniyor. Bu durum, markaların satış sonrası hizmetler ekiplerine gelen şikayetler, Hakem Heyetleri ve internet şikayet platformlarından da çok net anlaşılabiliyor. Tüketici yasası, onarım süresini 20 iş günü olarak sınırlamış durumda. Bu durum, hizmetlerin zaman zaman yavaş işletilmesine neden oluyor. Konfor alanları için oldukça önemli olan süpürgeler, haftada en az 2-3 kez kullanılan ürünler. Bir ay gibi bir onarım süresi, tüketicinin markaya güveni bakımından olumsuzluk olarak değerlendiriliyor.
Tüketiciler daha çok hangi süpürgeleri tercih ediyor? Bunun nedeni nedir?
Öncelikle ürünün teknolojisi, hijyen bakımından özellikleri, kullanıcı yorumları, fiyat ve markanın satış sonrası hizmet güvenirliğinin satın almada etkili olduğunu görüyoruz. Ürünün kalite ve üretim sertifikaları eskisi kadar önem arz etmiyor. Geçmişte yapılan denetim ve yüksek para cezalarıyla üretici firma belli standartları yakalamış durumda. İthalat ve ihracat koşulları belirlenmiş şekilde çalışıyor. Hemen hemen her ürün, belli standart ve kalite kontrolü altında pazara sürüldüğü için belirli aşamalar kaydedilmiş durumda. Ar-Ge’si güçlü markalar teknolojinin de gelişimiyle, farklı kullanım alanlarına göre ürünler üretiyor ve bu ürünler yaşam alanlarının hijyeni bakımından çok daha sık tercih ediliyor.
Süpürge satın alınırken nelere dikkat edilmeli?
Öncelikle hijyen özelliği bulunan, toz ve ayrıca hepa filtreli ürünler tercih edilmeli. Virüs ve bakteri tutan, anti-alerjik, antibakteriyel, ultraviyole, su hazneli özellikli ürünler seçilebilir. Mukavemet ve dayanıklığına da mutlaka bakılmalı. Sessiz ve ergonomik yapılı ürünler ve kablosuz şarjlı süpürgelerde batarya süresi, dayanıklılığı ve süpürme verimi gibi özellikler önemli. Robot süpürgelerde ürünün batarya süresi, toz alanlarına ulaşmadaki etkisi, kullanıcı tavsiyeleri de tercih nedenleri arasında. Yine enerji sınıflı, torbasız ve hazneli modeller gibi ekonomik ve emiş güçleri gibi performans özelliklerine de sıkça bakılıyor. Evcil hayvan, tüy toplama aparatlı ürünler gibi yaşamsal eklentiler, fiyat, satış sonrası hizmette pratik çözümler, yardımcı kullanıcıların uygun fiyatlı olması, hafiflik ve kullanışlılık da önemli. Robot, pratik şarjı el süpürgeleri tercihlerinde yüksek emiş güçlü ve kablolu süpürgeler ile mukayese çok yapılıyor. Süpürgeler hızlı ve pratik çözümler için üretilmiştir. Bu nedenle ürünün performans şikayetleri, haklılık nedeni sayılmaz. Bu ürünler, kablolu ürünler ile vakum farklılığı, enerji sarfiyatı, pratik kullanım, hafif ve kullanım zamanlarına bağlı değişikliler gibi alanlarda avantaj ve dezavantajlar gösterirler. Ürünün hangi kullanım durumunda, hangi garanti koşullarından yararlanılabileceği mutlaka bilinmelidir.
Tüketiciler en çok hangi arızalar için başvuru yapıyor? Hangi tür süpürgelerde daha çok arıza çıkıyor?
Süpürge kategorisinde tüketici hizmetlerini incelediğimizde daha çok tüketici hatalarına dayalı sorunların olduğunu biliyoruz. Bu önlenebilir bir durumken firmalar tüketiciye, sadece kullanma kılavuzu vermekle kendilerini sınırlı tutuyorlar. Oysa, tüketici alışkanlıklarına uyumlu hareket eden firmalar, pazarda farkındalık yaratıyorlar. Bu da markalaşma yolundaki en büyük ve önemli adımlar arasında. Şikayetleri değerlendirdiğimizde, aksesuarlar ve uygun aparatların doğru kullanılmamasından kaynaklı verimsizlik, plastik aksamların deforme veya kırılması, nemli veya ıslak zemini vakumlayarak filtre ve motor aksamlarına su çekilmesi, filtrelerin ve fırçaların temizlik ve bakımlarının zamanında yapılmaması, eskimiş filtrelerin ve toz sızdırmazlık contaların yenilenmemesi, motor aksamına toz ve metal parçacıların kaçması, motor arızalarının öne çıktığını görüyoruz. Son 7 yıldır, başta İstanbul olmak üzere birçok il ve ilçe hakem heyetleri ve bilirkişiler, sektör emektarları ve işletmeci meslektaşlarımızdan çıkıyor. Bu nedenle Hakem Heyetleri kararlarını, liyakat ve donanımlı meslektaşlarımızın raporlarına göre alıyorlar. Yaklaşık 7 yıllık süreç içesinde sıralamaya göre Hakem Heyetlerine yansıyan şikayetler, kullanıcı hataları, hizmet kusurları (yedek parça ve servis ilgisizliği), müşteri hizmetleri yönetimlerinin müracaatlara ilgisizliği, servis lokasyonlarının uzaklığı (kargo işlemlerinde yaşanan zorluklar-ambalaj-hasar- ürün kabı, iş takipsizliği), tekrarlı onarımlar olarak öne çıkıyor.
İlk yorum yapan olun