HTS Genel Müdürü Chibeb İsmail: “Ankastre ürün tercihinde marka ön plana çıkıyor”

“Tüketici alışkanlıklarında önümüzdeki yıllar bir değişiklik olmazsa, birkaç yıla kadar ankastre cihazlar solo cihazların yerini tamamen alabilir. Fakat, özellikle bulaşık makinası, mikrodalga ve buzdolabı gibi ürünlerde bu süreç çok uzun olabilir, bunun da nedenleri ankastre ürünlerin fiyatlarının yüksek olması, seçeneklerin daha az olması (hem arz hem talep kaynaklı) ve eski evlerin mutfaklarının ankastre cihazlara uygun olmaması.”

Ankastre pazarı Türkiye’de büyümesini sürdüren kategoriler arasında. Bu pazarda son dönemdeki gelişim ve büyümeyi nasıl değerlendiriyorsunuz?

Ankastre ürünler 1990 yılında pazara sunulduğundan beri her yıl ciddi bir yükseliş trendinde, özellikle son yıllarda yeni satılan evlerin beyaz eşya dahil satılmasından dolayı ankastre cihazlar solo cihazların yerini aldı. Yeni satılan orta segmentli evlerin yüzde yüzüne yakın üçlü set dahil satılıyor, üst segment evlerde ise üçlü sete ilave olarak ankastre bulaşık makinası, mikrodalga ve buzdolabı bulanabiliyor.

Tüketici alışkanlıklarında önümüzdeki yıllar bir değişiklik olmazsa, birkaç yıla kadar ankastre cihazlar solo cihazların yerini tamamen alabilir. Fakat, özellikle bulaşık makinası, mikrodalga ve buzdolabı gibi ürünlerde bu süreç çok uzun olabilir, bunun da nedenleri ankastre ürünlerin fiyatlarının yüksek olması, seçeneklerin daha az olması (hem arz hem talep kaynaklı) ve eski evlerin mutfaklarının ankastre cihazlara uygun olmaması.

Tüketicilerin ankastre ürünleri satın alma aşamasında öne çıkan eğilimleri nelerdir?

Ankastre ürün tercihinde marka ön plana çıkıyor ve her üründe olduğu gibi fiyat önemli bir tercih nedeni. Ankastrelerde ürünlerin estetiği ve tasarımlarının birbirine uyumu da çok önemli. Bu nedenle ankastre markalarının belli serileri var. Tüketiciler satın aldıklarında tüm ürünleri aynı seriden tercih ediyor, böylece mutfakta bir uyum sağlanmış oluyor. Son yıllarda dokunmatik ekranlı cihazlarda bir artış gözlemliyoruz, artık tüketiciler sadece basit ve mekanik kumandalı cihazları değil dokunmatik ekranlı elektronik cihazları daha çok tercih ediyorlar. Dolayısı ile basit ve mekanik kumandalı cihazların pazar payı düşüyor.

Marka tercih ederken de en önemli unsurlardan biri ilgili markanın satış sonrası hizmetleri ve garanti bittikten sonraki yedek parça fiyatları. Özellikle ithal ürünlerde müşteriler ürün fiyatlarına yaklaşan yedek parça fiyatlarıyla karşı karşıya kalabiliyor.

Sizce tüketiciler neden ankastre ürünleri tercih etmeli?

Bence ankastre ürünleri tercih etmenin en önemli nedeni estetik olması. Ankastre cihazların olduğu mutfaklar daha düzenli ve şık görünüyor. Bunun dışında ankastre ürünler mutfak dolaplarına gömülü olduğu için daha az yer kaplıyor ve mutfakta ferahlık ve genişlik hissi veriyor. Teknik olarak, ankastre ve solo cihazların sağladığı imkanlar farksız ve ankastrede olan bir özellik solo bir cihazda da olabilir.

Akıllı mutfak teknolojileri her geçen gün daha fazla tercih edilmeye devam ediyor. Ankastre ürünler akıllı mutfaklara nasıl adapte oluyor, olacak?

Akıllı mutfak teknolojisi veya nesnelerin interneti (IoT), klima, televizyon ve robot süpürge gibi ürünlerde çok yaygın kullanılsa da beyaz eşya ve ankastre ürünlerde henüz yaygın değildir. Bu teknoloji evde kullanılan tüm nesnelerde gittikçe yaygınlaşıyor ve evin aydınlatması, havalandırması, panjurları gibi nesnelerle akıllı telefon vasıtasıyla internet üzerinden kontrol ediliyor, dolayısıyla ankastre ürünler ne kadar otonom cihazlar olmasalar da bu teknolojiye geçiş yapmaya mahkum olacak ve bu teknolojinin Ar-Ge’sine yatırım yapmayan üreticiler Pazar payı kaybına uğrayacak.

Ankastre ürünlerde sunulan farklı ve inovatif teknolojiler nelerdir?

Her ürün grubunun kendine ait inovatif teknolojileri var, bu teknolojiler genellikle müşterilerden gelen taleplere istinaden geliştirilen teknolojilerdir. Birkaç örnek vermek gerekirse, fırınlarda ki en önemli özellik kolay temizlenmesi, dolayısıyla firmalar arasında kendi kendini temizleyen veya kolay temizlenen fırınların tasarımı için bir yarış var. Ankastre ürün markaları, fırınlarda farklı pişirme teknikleri geliştiriyor ve tabi ki tüketilen enerji miktarı da çok önemli, bunu azaltmak için farklı teknolojiler kullanılıyor. Davlumbazlarda ise bana göre 2 önemli faktör var, birincisi çekim gücü, ikincisi ses, dolayısıyla düşük ses seviyesi ile yüksek çekim gücü sağlayan davlumbazlar en gelişmiş olanlardır.

Son dönemde e-ticaret ve internet üzerinden yapılan satışlarda büyük artışlar söz konusu. Tüketiciler ankastre ürünleri neden e-ticaret üzerinden almayı tercih ediyor? Burada satın alma kararını neye göre veriyorlar?

Son 3 yılda e-ticarete ciddi bir yönelim var, bunun en büyük nedeni pandemi döneminde tüketicilerin bu alışveriş şekline alışmaları. Tüketicilerin internet üzerinden alışveriş yapmalarının en büyük nedeni uygun fiyatları daha kolay tespit edebilmeleri ve farklı marka ve ürünün özelliklerini fazla efor harcamadan karşılaştırabilmeleri. Tercih sırasında ayrıca markanın şikayetleri ve ürünü kullanan müşterilerin yorumları da büyük etken. Bir markanın ne kadar fazla olumlu yorumu varsa ve az şikâyeti varsa online satışı o kadar yüksek oluyor.

Bu noktada siz e-ticarette nasıl organize oluyorsunuz?

Bildiğiniz üzere biz bir servis şirketiyiz, internet satışları bizim işimizi biraz daha zorlaştırdı. Geleneksel (offline) satışlarda, her mağazaya bir yetkili servis atanıyor ve satış ile ilgili mağazaya yakın bölgeler seçiliyor. İnternet üzerinden yapılan satışlarda ise, müşteriler Türkiye’nin her noktasında olabiliyor bu nedenle daha yaygın servis ağına ihtiyaç duyuluyor. HTS olarak, bu konudaki tecrübemiz sayesinde Türkiye’nin en yaygın servis ağına sahibiz.

E-ticaret vasıtasıyla yapılan satışlardaki en büyük sorunlardan biri de ürünlerin kargo sırasında hasar görmesi. Bu durum tüketici, satıcı, üretici veya ithalatçı ile kargo şirketini karşı karşıya getiriyor. Benim tavsiyem müşteriler tercih yaparken sadece fiyatı değil, ilgili mağazanın iade kuralları ve önceki müşteri yorumlarını da dikkate almaları.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*