Makineleşme, Türk kahvesi kültürünün dünyaya yayılma yolculuğunu hızlandırdı

Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı

Dünyada, yurt dışına gittiği her ülkede Türk kahvesi isteyen, tüm dünyanın Türk kahvesinden haberdar olmasını ve kahve içerken kendisinin yaşadığı hazzı, keyfi yaşamasını isteyen çok özel bir isim var. Bu kişi Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı. Kendisi ve markası Arzum, tam bir Türk kahvesi tutkunu. Bireysel ve şirket olarak Türk kahvesi kültürünün dünyada tanıtılması için onlarca projeye imza atmış, markası altında geliştirdiği onlarca inovatif ürün ile dünyanın birçok ülkesinde binlerce evde Türk kahvesi pişirilmesine katkı sağlamış.

Türk kahvesinin 500 yıllık geçmişiyle son derece önemli bir kültür ve hazine olduğunu vurgulayan, katıldığı televizyon programlarında söze Türk kahvesi yudumlayarak başlayan Murat Kolbaşı; makineleşmenin birçok geleneksel sanat ve el işçiliğine dayalı meslek veya kültürün yok olmasına sebep olduğunu söylüyor. Ancak Türk kahvesinde bunun tam tersi bir durum yaşandığını ve makineleşmenin Türk kahvesi kültürünün dünyaya yayılma yolculuğunu daha da hızlandırdığının altını çiziyor. Murat Kolbaşı ve Arzum’un Türk kahvesine olan tutkusunu, bu kültürün tanınması adına neler yaptıklarını ve tabii kahvede makineleşmeyi kendi sözlerinden dinleyelim.

Kültürümüz kahve ile 1543’te tanıştı

Kültürümüz kahveyle Yemen Valisi Özdemir Paşa’nın lezzetine hayran kalarak 1543 yılında İstanbul’a getirmesiyle tanıştı. Türkler tarafından keşfedilen kahve çekme, pişirme ve sunum metodunun adı olan Türk Kahvesi, o dönemlerde güğüm ve cezvelerde pişirilirdi. Ayrıca telve ile ikramı yapılan tek kahvedir. Espresso için kahve çekirdeğinin 8 bin, Türk kahvesi için 30 bin parçaya bölünmesi gerekir. Çekim zorluğu ve kendine has pişirme tekniği dolayısıyla Türk kahvesinin makineyle tanışması uzun yıllar aldı. Türk kahvesinde makineleşmeye ilk geçiş elektrikli cezvelerle oldu. Türk kahvesinde ilk elektrikli ve standartlara uygun cezve 2002 yılında yapıldı. Bunu 2004’te makineleşme izledi. Türk kahvesi, aradan geçen onca yıl sonra Türk kültüründeki yeri sayesinde UNESCO ‘İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi’ne girmeyi başardı.

Türk kahvesinin dünya yolculuğundaki en büyük bariyeri makineleşmeydi

Arzum olarak Türk kahvesinin makineleşmesine katkıda bulunarak 2014 yılında doğrudan fincana servis yapabilme ve kendini yıkayabilme özellikleriyle bir ilk olan Arzum OKKA Türk Kahvesi Makinesi’ni geliştirdik. Arzum OKKA olarak inovatif yeniliklerimiz, közde pişirme, bulunduğu ortamın yüksekliğine göre ideal pişirme sıcaklığını tespit eden Auto Brewing Altitude Detection gibi özelliklerimizle Türk kahvesi hazırlama ve lezzet deneyimini her zaman üst sıralara taşınmasına katkı sağladık. Teknoloji ve makineleşme birçok sektörün ya da geleneğin yok olmasına sebep olurken, Türk kahvesinde bu durum tam tersi bir etki yaratıyor ve kahvemizin daha çok yaygınlaşmasına katkı sağlıyor. Teknoloji ile kahve kültürümüzün yayılması, yaşam alanları içerisinde daha kolay hazırlanması ile kahve yükselişe geçiyor. Eskiden sadece cezve ve kısık ateşle ulaşılabilen ideal lezzet ve köpüğe artık makinelerle rahatlıkla ulaşabiliyoruz. Türk kahvesinin dünya yolculuğundaki en büyük bariyeri makineleşmeydi. Bu konuda 100 yıl kadar bir gecikme yaşasak da bu bariyerin aşılmasıyla hem Türkiye’de hem de yurt dışında Türk kahvesi tüketimi ve kahve kültürü oldukça yaygınlaştı.

Türk kahvesi bizler için oldukça kıymetli

Arzum ve Arzum OKKA, Türk kahvesinin dünyada marka olmasında bayrak taşıyıcı rol üstleniyor.  Bu sene 10’uncu yılını kutlayan Arzum OKKA, 10 yılda Türk kahvesinin dünyada tanınmasına oldukça büyük katkıları oldu. Dünya genelinde binlerce eve girerek yakaladığı şöhret, Türk kahvesinin tanıtılmasında oldukça etkili oldu.

2023 yılında Türk kahvesi çalışmalarımız açısından oldukça yoğun bir yıl geçirdik. Arzum OKKA ile hem yurt içinde hem yurt dışında birçok etkinliği destekledik. 20-23 Nisan tarihleri arasında The Truman Brewery Brick Lane London’da gerçekleştirilen The London Coffee Festival’e katıldık. III. Uluslararası Turizm Gastronomisi, Yatırımları ve Ağırlama Zirvesi FSUMMIT’teki yerimizi aldık. İstanbul, İzmir ve Ankara’daki kahve festivallerinin yanı sıra Kahve Zirvesi 2023’e katıldık. Coffex İstanbul 2023 çerçevesinde SCA Türkiye tarafından düzenlenen 2023 SCA Türkiye Ulusal Cezve/Ibrik Şampiyonası’nın ana sponsorluğunu ve şampiyona birincisi Kevser Atmaca’nın sponsorluğunu üstlendik. Cezve/Ibrik Dünya Şampiyonası’nın diamond sponsoru olduk. Gelen misafirlerimizi kurduğumuz stantlarımızda ağırlayarak kahve ikramında bulunduk ve kültürümüzün en değerli miraslarından Türk kahvesiyle tanıştırdık. Konuşmacı ve panelist olarak katıldığımız etkinliklerle Türk kahvesine olan tutkumuzun kaynağını, kahve ile ilgili tecrübelerimizi, amacımızı paylaştık.

Reklam filmlerimizle dünyayı Türk kahvesi kokusu sardı

UNESCO’nun Türk kahvesini, Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi’ne dahil edişi ve 5 Aralık’ın “Dünya Türk Kahvesi Günü” olarak kutlanışının 10. yılına özel birçok etkinliğe imza attık. Türk kahvesinin İstanbul’da ilk kavrulduğu yer olan Beta Yeni Han’da Türk Kahvesi ile Gelenekselden Yeni Nesile Yolculuk temasıyla düzenlenen etkinlik bunlardan biri oldu. Kurduğumuz stant ile katılımcılara birbirinden lezzetli kahve ikramında bulunduk. Panelistler arasında da olduğum etkinlikte Türk kahvesinin tarihine değindik. 5 Aralık Dünya Türk Kahvesi Günü özelinde hayata geçirdiğimiz bir diğer proje de CGI reklam filmlerimiz oldu. Hazırladığımız reklam filmlerinde dev OKKA Türk Kahvesi Makinesi ve OKKA fincanları, CGI (Computer Generated Imagery) tekniğiyle Londra Tower Bridge, New York sokakları ve İstanbul İstiklal Caddesi gibi dünyanın en önemli şehirlerinin sembol yapı ve meydanlarıyla bütünleştirdik. Reklam filmlerimizle dünyayı Türk kahvesi kokusu sardı.

Arzum OKKA, Espresso Ailesi ile Türk kahvesindeki tecrübesini espressoya yansıtacak

Arzum OKKA ile kahveye olan tutkumuzu farklı kahve türlerinde de yaşatmak istedik ve OKKA’nın 10’uncu yılında Arzum OKKA Espresso Makinesi Ailesi’ne hayat verdik. Arzum OKKA’nın Türk kahvesinde uzun yıllar boyunca elde ettiği uzmanlığımızı espressoya yansıttığımız ürün serisinde, her bir ürün kendine has ve ayırt edici özellikleriyle öne çıkıyor. Süt çubuklu ve süt hazneli yarı otomatik espresso makinelerinin yanı sıra yine süt çubuklu ve süt hazneli alternatifli tam otomatik espresso makineleri ürün ailesini oluşturuyor.

Farklı renk seçenekleri ile tüm seri toplamda 8 ürünü kapsıyor. Bir baristanın hazırlayacağı nitelikteki kahveleri ev konforunda deneyimlemek isteyen kullanıcılar, değişen ihtiyaçlarına uyacak ürünü bu seride kolaylıkla bulabilecek.

Yarı otomatik kahve makinelerinin yanı sıra kahve keyfini çeşitlendirmek isteyenlerin favorisi olacak tam otomatik kahve makineleri tüm kahve severlerin beğenisine sunacağız. Ürünleri genel olarak değerlendirecek olursak günümüzün teknoloji, zaman, pratik kullanım gibi birçok ihtiyacına cevap veriyorlar. Tam otomatik kahve makinelerimiz soğuk kahve yapabilme özelliği ile dikkat çekiyor. Cihazlarımızın neredeyse hepsi LED kontrol panelleri, içeceklerin tek tuşla hazırlanmasına yardımcı olan otomatik programları, zaman ve ısı ayarı gibi kullanıcıların espressolarını kişiselleştirebileceği özel ayarlar ile donatıldı.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*