Bu sevindirici bir durum. Ancak 2019 Ocak-Mart ayı üretimi ile 2018 Ocak-Mart ayları arasındaki üretimleri karşılaştırdığımızda ise maalesef -%3’lük bir düşüş görülüyor.
Ocak-Mart 2019 tarihleri arasında 5.723.279 adet üretilen beyaz eşya üretiminin 1.364.986 adedi iç pazarda bayilere satılmış durumda. 2018 yılının aynı dönemine göre kıyasladığımızda bu adedin azaldığını ve ne yazık ki iç pazarda yani bayi satışında -%7 bir gerileme olduğu görülüyor.
-%7’lik iç pazardaki küçülmenin, sadece 2018 ve 2019 Mart aylarını kıyasladığımızda -%1 gibi bir rakama çekildiği görünüyor. Yani sadece geçen yılın Mart ayı ile kıyas yaptığımızda hem üretimde hem de iç pazarda bir büyümeden söz edebiliriz. Bu pozitif bir bakış açısı ancak bu işin bir de ihracat ayağı var. Ocak-Mart 2018 ile 2019 yıllarını karşılaştırdığımızda ihracatımızın -%3 oranında düştüğü görülmekte. Bu düşüşün Mart 2018-2019 kıyaslamasını yaptığımızda -%6’lara kadar çıktığını görüyoruz. Umarım ihracatımız en kısa sürede toparlanır ve işler yoluna girer.
İthalata baktığımızda ise devletin aldığı önlemlerle birlikte ithalat düşüşünün sürdüğünü ve -%55’lere kadar ulaştığını görüyoruz.
Araştırmaya derin dondurucu ve kurutma makinelerinde ilave ettiğimizde yani 6 ana ürün gamına baktığımızda ise 2019 yılının 2018 yılı Ocak-Mart ayları arasındaki üretime göre yine üretimin -%3 düştüğünü görebiliyoruz. Yine aynı dönemleri karşılaştırdığımızda iç satışlarda -%11 oranında bir daralma yaşadığını üzülerek söyleyebiliriz. Bu altı ürün grubuna ihracat olarak yine aynı dönemi kıyasladığımızda -%3’lük düşüşün devam ettiğini söyleyebiliriz.
Sonuç olarak dünyanın 2 numaralı üreticisi konumundaki Türk beyaz eşya sanayisi, 2019 yılının ilk üç ayında ne yazık ki üretim azalması yüzünden küçülme göstermiştir.
İlk yorum yapan olun