AVM ‘lerde Perakende Cirosu Ekim Ayında Arttı

AYD Başkanı Hulusi Belgü


AVM’ler de ki perakende ciro endeksi geçtiğimiz yılın aynı ayına göre enflasyondan arındırılmadan nominal olarak yüzde 16,9 arttı.



Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM’ler de ki Perakende Ciro Endeksi’nin ekim ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi 2018 Ekim döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 16,9 artış kaydederek 277 puana ulaşmıştır. Metrekare verimliliğinde en yüksek artış bu ay da hiper market kategorisinde yaşandı. Teknoloji ise en az artışın yaşandığı kategori oldu.

Sektöre ait ciro endeksi, Anadolu ve İstanbul’un GLA büyüklükleri ağırlıklandırarak hesaplanmıştır.

AVM’lerde kiralanabilir alan (m2) başına düşen cirolar Ekim 2018’de İstanbul’da 1.334 TL, Anadolu’da 872 TL olarak gerçekleşmiştir. Türkiye geneli metrekare verimliliği ise Ekim 2018’de 1.057 TL olarak gerçekleşmiştir.

Ekim ayında metrekare verimliliğinde en yüksek artış hipermarket kategorisinde…

Ekim ayında, kategoriler bazında metrekare verimliliğinde en yüksek artış hipermarket kategorisinde yaşandı. Hipermarket kategorisi metrekare verimliliği geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre enflasyondan arındırılmadan yüzde 27,9’luk artış kaydetti.

Geçtiğimiz yılın Ekim ayı ile karşılaştırıldığında AVM’lerdeki diğer* alanlar kategorisi metrekare verimliliği yüzde 25,2, giyim kategorisi metrekare verimliliği yüzde 17,7, yiyecek içecek kategorisi metrekare verimliliği yüzde 17,6, ayakkabı kategorisi metrekare verimliliği yüzde 7,2 ve teknoloji kategorisi metrekare verimliliği yüzde 3,9 artış göstermiştir.

(*Diğer kategorisi; yapı market, mobilya, ev tekstili, hediyelik eşya, oyuncak, sinema, kişisel bakım ve kozmetik, kuyum, hoby, petshop, terzi ve ayakkabı tamir servisleri, döviz bürosu, kuru temizleme, eczane gibi mağazalardan oluşmaktadır.)

Ziyaret Sayısı Endeksi

Ekim 2018 verileri bir önceki ay ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 3’lük bir azalış yaşandığı gözlemlendi.

AVMPerakende Ciro Endeksi Ekim 2018 sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü: “AVM Perakende CiroEndeksinin her ay bir önceki yıla oranla artış göstermeye devam ediyor olmasısektörümüz için son derece memnuniyet verici. Bayram alışverişleri ve okullarınaçılışı ile birlikte oldukça hareketli geçen Ağustos ve Eylül aylarından sonraAVM’lerdeki ziyaretçi sayılarında düşüş olması gayet normal karşıladığımız birsonuç. Kategoriler bazında en yüksek artışın hipermarket kategorisindeyaşanması ekim ayında zorunlu ihtiyaçlara öncelik tanındığını gösteriyor.Teknoloji kategorisi ise her ne kadar en düşük artışın yaşandığı kategori olsada bu kategori son dönemlerde metrekare verimliliğinin en fazla arttığıkategori. Kasım ayında enflasyonla mücadele kapsamında alınan tedbirler ve KDVindirimleri sonrası bu kategoride de daha yüksek artışlar göreceğimizi tahminediyoruz. Kasım ayında enflasyonun düşmesi ile perakendecilerin derin bir nefesaldıklarını düşünüyoruz. Diğer taraftan kiraların Türk Lirası’na dönmesiyleperakendeci ve alışveriş merkezi yatırımcıları arasında kur pazarlıklarınınnihayete erdiğini ve indirim tartışmaların çok minimal kaldığını görüyoruz.Diğer taraftan yeni kanunla kararlaştırılan kurla birlikte tüm perakendecilerimizinciddi bir indirim almış oldular. Bu durum perakendecilerimizin hem maliyetleriniolumlu etkileyecek hem de tüketiciye sunulan ürünlerde daha rekabetçi fiyatverebileceklerdir.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*