E-ticaret çalışmaları bizim gibi organize bayiler için çok büyük bir tehdit. Fırsat olmaktan çıktı artık diyebiliriz. E-ticaretin şekli değişti. Sistemde açtıkları mağazalar ile satış yapıyorlar ve genelde baktığınızda stok, depo, teşhir, eleman dertleri yok.
Bir bayi olarak şahsım adına e-ticarete sıcak bakmıyorum ama üretici firmalar çok sıcak yaklaşıyorlar ve farklı sistemlerle biz bayiler üzerinden teslimatla satış yapmaya ve farklı bir satış sistemi oluşturmaya çalışıyorlar. (24 saatte teslim gibi) Bu satış şeklini geliştirebilirsek organize bayiler ayakta kalacaktır ve mevcut siteler harici güvenilir bir kanal oluşacaktır.
Ancak olaya geleneksel bayiler açısından yaklaştığımızda kendi sistemleri üzerinden online satış yapma şansları yok gibi. Bu bayiler daha yerel oldukları için bilinirliği ve güvenilirliği sadece il veya ilçesinde kısmi oluyor. E-ticaret üzerinden satış yapmak isterse N11, Hepsiburada, Trendyol gibi sitelere üye olup dükkan açması gerekiyor. Bu durumda da kendi gibi dükkan açan yüzlerce firmanın fiyatının altına inebilirse satış yapabiliyor. Bu noktada rekabet satıştan önce başlıyor.
E-ticarete mağaza açan firmaların birçoğu karlılık gözetmeyip nakde dönmeye çalışıyor. Ters valörle fiyatları maliyetlerin altında deklere ederek şirketten vade almışsa onu kullanma peşindeler. Kısaca günü kurtarıyorlar. Ayrıca lojistik ve komisyon maliyetleri çok fazla. Enteresan bir konu da satışın %20’sinin iade olması. Dolayısıyla giderler çok artıyor.
Bu konuda çeşitli yaptırımlar da yapılabilir ancak çok geç kalındı. Acil bir şekilde online satışa düzenleme getirilmeli. Örneğin uzaktan satışta 14 gün koşulsuz ürün iadesine bankalarda eklenip, 14 gün içerisinde para iadesi yapabilmeli. Eğer tüketici ürünü teslim almamışsa bankadan tek dilekçeyle ödeme iptali olmalı.
İlk yorum yapan olun