Mehtap Yıldız / Arzum Elektrikli Ev Aletleri Pazarlama ve Ürün Geliştirme Direktörü
Arzum Elektrikli Ev Aletleri için 2018 yılı genel olarak nasıl geçti? 2019 yılındaki hedefleriniz nelerdir?
Arzum 52 yıllık bir marka. Toplamda 6 kategoride çalışıyor ve kurulduğu günden bu yana uzmanlık alanını sadece küçük ev aletleri olarak belirledi. Markamız, tamamen Ar-Ge ve tasarıma odaklı şekilde çalışıyor. Değer zincirimizde Ar-Ge, tasarım ve markalaşma ilk sırada yer alıyor.
Bu 6 kategoriye baktığımızda bunlardan bir tanesi mutfak kategorisi. Mutfak kategorisi gıda hazırlama, pişirme ve sıcak içecek ürünlerinden oluşuyor. Bunlardan gıda hazırlama ve pişirmede adette ve ciroda pazarın lideri konumundayız. 2018 yılı başındaki “Mutfakta Arzum Var” reklam kampanyamızda bunu işledik. Bunun yanı sıra kişisel bakım kategorisinde de varız. Kişisel bakım kategorisinin bir alt kategorisi olan saç bakımda son 1 yılda hem adette hem de ciroda pazar lideri olduk. Arzum’un bu alandaki liderliği bizlere gurur veriyor. Bu hevesle sürekli
inovasyon çalışmalarımızı, saha aktivitelerimizi ve iletişim faaliyetlerimizi hızlandırıyoruz. Pazarlama stratejilerimizi sürekli güncelliyoruz. Öte yandan oluşuyor. Bunlardan gıda hazırlama ve pişirmede adette ve ciroda pazarın lideri konumundayız. 2018 yılı başındaki “Mutfakta Arzum Var” reklam kampanyamızda bunu işledik. Bunun yanı sıra kişisel bakım kategorisinde de varız. Kişisel bakım kategorisinin bir alt kategorisi olan saç bakımda son 1 yılda hem adette hem de ciroda pazar lideri olduk. Arzum’un bu alandaki liderliği bizlere gurur veriyor. Bu hevesle sürekli inovasyon çalışmalarımızı, saha aktivitelerimizi ve iletişim faaliyetlerimizi hızlandırıyoruz. Pazarlama stratejilerimizi sürekli güncelliyoruz. Öte yandan son 5 yılda kendi tasarımlarımıza odaklandık. Marka kimliğimizin yanında tasarım kılavuz kimliğimizi de hazırladık. Bu sayede ciromuzun yüzde 40’lık dilimini kendimize ait olan ürünlerle yapmaya başladık. Bu ürünlerimizle ulusal ve uluslararası tasarım yarışmalarına katılıyoruz. Son 2 yılda 26 adet prestijli ödül kazandık. Türkiye’nin öncü elektrikli ev aletleri markası Arzum, Design Week Turkey kapsamında bu yıl 7.’si düzenlenen Design Turkey Endüstriyel Tasarım Ödülleri’nde 3 yeni ürünüyle ödülleri topladı. Yüksek performansı, ileri teknolojisi ile evlerde değişime imza atan elektrik süpürgesi Arzum Olimpia Power ve teknolojik yeniliklerle donatılmış yeni Türk kahvesi makinesi Arzum OKKA Grandio ‘İyi Tasarım Ödülü’nün sahibi oldu. Evlerde ve ofislerde en taze Türk kahvesi deneyimini yaşatan Türk kahvesi çekirdeği öğütücüsü Arzum OKKA Beangourmet ise ‘Üstün Tasarım Ödülü’nün sahibi oldu. Hâlihazırda fikir, tasarım, kalıp ve patentleme olarak mutfak kategorimizde şu anda 10’a yakın sıfır proje üzerinde çalışılıyor. Bu projelerimizle birlikte yine yarışmalara katılıyor olacağız. Bütün bu çalışmalarla pazarda yüzde 8’lik bir ciro payına sahibiz. Adet olarak baktığımızda ise pazarın lideriyiz. Önümüzdeki dönemlerde tasarım ve Ar-Ge’ye yatırımlarımız devam edecek. Stratejimizin merkezinde ürün var. Tüketicilerimize onların hayatını kolaylaştıran, kullanmaktan keyif alacakları, verdikleri paraya değer buldukları ürünler sunmak Arzum’un önceliği ve bizler bu hizmeti tüketicilerimize vermeye devam
edeceğiz. Son 3-4 yılda tüketiciyi merkeze koyan bir pazarlama yaklaşımı benimsedik. Bugün tüketicinin isteklerini duyamayan ve göz ardı
eden inovasyon çalışmalarının uzun soluklu kalacağını düşünmüyoruz. Tüketicilerin markanız hakkındaki görüşleri sizi raflarda farklılaştırıyor.
İlerleyen dönemlerde tüketicilerimizi dinlemeye devam edeceğiz ve bu konuya daha da fazla önem vereceğiz.
Yoğun bir inovasyon,Ar-Ge ve tasarım sürecinden bahsediyoruz. Dolayısıyla bir de bunun ürüne ve tüketiciye yansıması var. Arka tarafta nasıl bir ekip çalışıyor?
Arzum, tamamen kendi ürünlerini geliştirmek amacıyla Ar-Ge çalışmalarına 7 yıl önce başladı. Özel bir Ar-Ge ekibi kurduk. Ekibimizin her bir ferdi daha önce ülkemizdeki köklü kuruluşlarda deneyim sahibi olmuş kişiler. Bugün itibariyle toplamda 8 kişilik bir Ar-Ge ekibimiz var ve her geçen gün büyüyor. Değer zincirimizde endüstriyel tasarım oldukça önemli. Bu alanda son 5 yıldır bir tasarım ofisi ile birlikte çalışıyoruz. Çin, Belçika ve Türkiye’de ofisi olan bu firmada toplamda 11 kişilik bir ekip ile çalışıyoruz. Ülkemizde ev aletleri konusunda en deneyimli tasarım ofisi ve tamamen bize özel çalışıyorlar. Ürünlerimizin sıfırdan tasarlanması işini de beraber yapıyoruz. Müşterilerimizin bizlere önerdiği ürünleri Arzumlaştırma dediğimiz, yani önerilen ürünlerin Arzum’un kurumsal kimliğine yaklaştıracağımız faaliyetleri de gerçekleştiriyoruz. Renk, desen, tasarım ve yüzey dokuları gibi çalışmalar yapılıyor. Tasarım bir bütünsellik gerektiriyor. İleride hiçbir logo kullanmadan ürünlerimizi öne çıkarmayı ve tüketicilerimizin de ürünlerimizden bizi tanımasını vizyon edindik.
Toplam 6 kategoriden bahsettiniz. Bu kategoriler hakkında detaylı bilgi verir misiniz?
Mutfak ve kişisel bakım kategorilerinde lideriz. Bunların yanında ütü ve temizlik kategorilerimiz de bulunuyor. Bu iki kategori içerisinde ciro olarak baktığımızda en büyük pazar payını temizlik kategorisi elinde bulunduruyor. Ar-Ge yapılanmamız da temizlik kategorimizle ilgili değer yaratacak çalışmalar yapıyor. Temizlik kategorisi torbalı, torbasız ve dik süpürgeler şeklinde ilerliyor. Pazarın en büyük payını ise torbasız süpürgeler alıyor. Bu noktada da 2,5 yılın ardından patenti ve tasarımı bize ait olan Arzum Olimpia Power’ıNisan ayında lanse ettik. Çok hızlı bir şekilde pazar payımız artıyor ve bir modelimiz kategorinin en çok satanlar listesine girdi bile. Pazarı domine eden markaların içerisinden performansımızla ve kullanım kolaylığımızla ayrışacak nitelikte bir Ar-Ge çalışması yapmak için 2,5 yıl boyunca bir efor harcadık. Temizlik kategorisinde ilerleyen dönemlerde anlamlı bir pazar payına ulaşıp ilk 4’ün içerisine girmeyi hedefliyoruz. Bu süreç 2019 ve sonrasını kapsıyor.
Arzum Olimpia Power’ın özellikleri nelerdir? Hangi Ar-Ge ve tasarım süreçlerinden geçti?
Arzum Olimpia Power, torbasız kategorisinde bir ürün. Biz daha bu ürünün tasarımına başlamadan hedef kitlemiz ile odak grup görüşmeleri yaptık.Arzum’dan nasıl bir süpürge bekledikleriyle ilgili onlardan önemli bilgiler aldık.Daha sonra pazarı inceledik. Bu incelemeler sonucunda tüketicilerin hangi ürünlere daha fazla para ödedikleriyle ilgili sağlam verilere ulaştık. Neyi daha farklı yapabiliriz diye düşündük ve kendi yetkinliklerimize baktık. Bütün bunlardan sonra haznesi rahat boşaltılabilen ve kullanım kolaylığı olan, büyük efor harcamadan evi komple gezebilecek, tüm parçalarıyla beraber kullanıcısıyla ahenkle hareket edebilecek bir ürün tasarladık. Performans tarafında ise son 4-5 yılın gözde konusu enerji etiketi konusudur. Burada tüketicinin en üstte sahip olabileceği performans 4A olarak adlandırılıyor. 4A; enerjide verimli, halıyı en iyi temizleyen, ıslak zemini en iyi temizleyen ve en az toz atan ürün anlamına geliyor. Bu denli büyük yatırımlar yaptığımız ürün için Ar-Ge ekibimiz 4Aperformansı üzerine yoğunlaştı. Olimpia Power da bu şekilde doğdu. Bugün 4A performansı,kullanım kolaylığı ve tasarımıyla tüketicilerin beğenisini kazandı. Tüketicilerimize ürünümüzü tanıtmak için bir TV iletişim kampanyası da gerçekleştirdik. Tüketicilerimiz ürünümüzden oldukça memnum. Her bir tekil müşterimizden ürünümüzü satın aldıktan sonra arayıp memnuniyet durumu ile ilgili bilgi alıyoruz. Ürünün 65 desibel sesi bulunuyor. Tüketiciler gün geçtikçe ses konusunda daha da hassaslaşıyorlar. Burada apartmanlarda yaşam, çocuklar ve evcil hayvan bakımı etkili oluyor. Biz 65 desibel sese kadar indik. Maksimumda ise 72 desibele kadar çıkıyor. Yüzde 98’lik bir memnuniyet durumu var. Tüketicimiz talep ettikçe bu konu ile ilgili Ar-Ge çalışmalarımızı da sürdüreceğiz.
Müşterilerinizi dinlediğinizi ifade ettiniz. Yeni bir ürün çıkardıktan sonra müşterilerinizle hangi kanallardan geri dönüş için iletişime geçiyorsunuz?
Arzum’un 4 bine yakın noktada ürünleri satılıyor. Bunların 450-500 kadar noktasında bizim kendi satış danışmanlarımız bulunuyor. Satış danışmanlarımız bizim bir yandan da tüketiciyle buluşma noktamız. Satış danışmanlarımızla sistematik toplantılar yapıyoruz. Ürünlerimize çok güvendiğimiz için tüketicilerimizin ürünlerimizi deneyimleyebileceği demolar yapıyoruz. Tüm unsurlarıyla bu toplam deneyimi yaşayan kişiler ise bizim satış danışmanlarımız. Satış danışmanlarımız haftalık olarak deneyimlerini raporluyorlar. Satış danışmanlarımızdan tüketicilerimiz hakkında gelen tüm bilgileri yeni Olimpia’yı tasarlarken göz önünde bulundurduk. Tüketici daha ne bekliyor kısmında oluşmuş bir datamız bulunuyor. Sosyal medya da oldukça etkili bir kanal. Bu mecralarda sürekli olarak anket modülleri çıkarıyoruz. Buradaki bilgileri hem iletişimde hem de ürün geliştirmede kullanıyoruz. Çağrı merkezimizde ise HappyCall’lar özellikle spesifik bir soruyu sormak için tüketicilerimizden zaman istiyor ve memnuniyet telefonları gerçekleştiriyor. Bazı altyapılar üzerinde çalışıyoruz. Tüketicilerimizle daha fazla iletişim halinde olmak istiyoruz. Bu altyapı çalışmalarımız bittiğinde her bir tekil tüketicimize tekil sorularımızı çok daha hızlı bir biçimde sorabileceğiz. Bu sayede tüketicilerimizi özel hissettirecek, Arzum’da onların da sözünün olduğunu belirtecek bir modüle doğru geçiyoruz. Şu anda bile tüm kanallardan dokunabildiğimiz kadar çok tüketiciye dokunuyoruz.
Arzum Olimpia Power’ın ödül sürecini anlatır mısınız? Ürün hangi özellikleriyle ön plana çıktı?
Plus X’in çok farklı kategorileri bulunuyor. Temizlik ve ütü gibi kategorilerde tüketici, en iyi performansı almak istiyor. Onun adına süpürmüyorsa,onun adına ütüleyemiyorsa o zaman en az zamanı almalı. Tüketiciler bunu arıyor.Dolayısıyla tüketici için performans ve kullanım kolaylığı çok önemli. Tüketiciler ütüyse sürtünmeyecek, süpürgeyse eğer çok kolay harekete edebilecek ürünleri istiyor.Bu alanda iddialı olduğumuzu düşündük ve Plus X’ten davet gelince ürünümüzü bu alanda yarışmaya gönderdik. Tasarıma gelince Arzum’un DNA’sında şık tasarımlar yapmak var. Arzum’un kendisi aslında şık bir marka. Bu kadar performans ağırlıklı bir kategoriye bu kadar tasarımsal açıdan da yaklaşmak sadece Arzum’un yapabileceği bir işti. Dolayısıyla ürünümüzün tasarımı ve kullanım kolaylığının avantajları da doğrulanmış oldu.
Ürünlerin çeşitlenmesi için Arzum bundan sonra nasıl bir yol izleyecek?
Arzum Olipia Power’ın Mart-Nisan ayındaki lansmanından bu yana toplamda 4 farklı versiyonu çıktı. 2019 yılında 2 yeni versiyon daha çıkacak. Çıkacak versiyonlarda tüketicilerimiz yine çok mutlu edecek inovatif çözümlerimiz var.
Arzum markası için ve Arzum Olimpia Power için nasıl bir ihracat stratejiniz bulunuyor?
Arzum ihracatta kuvvetli bir marka. Toplamda 30’a yakın ülkeye ihracat yapıyoruz. İhracatımızın temelinde ise mutfak kategorileri var. Bunun yanı sıra Okka ile birlikte dünyaya Türk kahvesini tanıtmak istiyoruz. Bu tanıtımın önündeki en büyük engelin makineleşme olduğunu düşünüyoruz. Makineleşme yatırımlarımızı hiç durdurmadığımız için gittiğimiz ülkelerde Okka bizlere yol açıyor. Bizim sadece Okka ile girdiğimiz ancak şu anda tüm kategorilerimizin konumlandığı ülkeler bulunuyor. Okka ilk kapıyı açıyor.Açtığı her kapıda da ciddi bir memnuniyet söz konusu. Okka ile girdiğimiz tüm ülkelere Olimpia’yı da sunduk. Ürünümüz ilk saha değerlendirmesini pozitif bir biçimde tamamladı. Performansından da memnun kalındı. Şu anda Avrupa Birliği’ndeki bazı ülkelerden ve Körfez ülkelerinden siparişler alındı.
Tasarım kimlik kılavuzunu Türkiye’de sizin dışınızda kullanan bir marka var mı? Dünyadan örnekleri var mı?
Dünyada markalaşmış, kendisini kanıtlamış, belirli bir konuma gelmiş ve bilinen her markanın bir tasarım kullanma kılavuzu vardır. Dünyaca bilinen markalar tasarım kılavuzuna çok sadıktır. Türkiye’de elbette tasarım kimlik kılavuzu olan markalar vardır. Ancak bu işte önemli olan nokta ise icraat. Kimliğe sadık olarak bu kimliğin hakemliğini ve icrasını yapma konusunda bana göre ülkemizdeki en iyi markalardan biriyiz. Yerel markalarda tasarım kimliği kılavuzu çok yaygın değil, olanlarda da kılavuza sadık kalınamadığını görüyorum Kılavuzu var olan markaların da bu kimliğe çok sadık olduğunu göremiyorum. Dolayısıyla biz bu alanda çok istikrarlı ve sıkı bir şekilde tutunuyoruz. İçimizde de böyle tartışmalar yapıyoruz ve bu konuda konuşuyoruz. Tasarımınıza sadık kalmalısınız. Çünkü uzun vadede tüketici bu durumun değerini biliyor. Bu yüzden bu işi iyi yapan markalardan biri olduğumuzu söyleyebilirim. Markalar değerleri kadar aksiyon alabilirler. Arzum’un ana değerleri içerisinde hem samimiyet hemde etik değerler var. Dolayısıyla şirket içindeki herkes bu değerleri rahatlıkla taşıyabiliyor. Arzum’u bugüne kadar getirenler bu tepe vizyonu başından itibaren çok iyi sahiplenmişve bu yüzden şanslı olduğumuzu düşünüyorum. Bizler de bu köklü zeminini üzerinden Arzum için değer yaratmak üzere çalışmalarımıza devam ediyoruz.
Arzum’un satış sonrası hizmetleri nasıl biçimleniyor?
Satış sonrası hizmetlerimizde geleneksel bir yapımız bulunuyor.Bugün 350’nin üzerinde satış sonrası hizmet noktamız bulunuyor. Bu noktaların yönetiminde modern teknolojiler kullanılıyor. KPI, performans, ödüller ve haftalık online toplantıları görebildiğimiz, yıl sonu performanslarda en iyilerin seçildiği ve en kötülerin ayıklandığı bir yapımız bulunuyor. Çok modern ve sistematik bir yönetim sistemi mevcut. Bunun dışında İstanbul özelinde evden eve servisi de başlattık. Ürünlerin büyüdüğünü görüyorsunuz. Dolayısıyla tüketicilerimiz de bu ürünlerin evden alınmasını talep ediyor. Bunu da belirli bir ücret karşılığında tüketicilerimizin hizmetlerine sunduk. Müşterilerimizi çağrı merkezimizden ve dijital ortamlardan takip ediyoruz. En çok teşekkür alan markayız.Bu noktada da lider durumundayız. Sadece tasarım ve kullanım kolaylığıyla değil,tüketicilerimize verdiğimiz satış sonrası hizmetlerle de ödüller alıyoruz.
İlk yorum yapan olun