Pandeminin etkisini yavaş yavaş yitireceği bir yıl olacağını düşünüyorum

Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı

Sektörünüz ve Türkiye özelinde değerlendirdiğinizde 2020 yılı şirketiniz açısından nasıl geçti?

2020 başlı başına pandemi gündemiyle geçti diyebiliriz. Yılın ilk iki ayına oldukça hızlı başlamıştık, pandeminin ülkemizde görülmesiyle birlikte herkes gibi bizler de sürece hızlı bir şekilde adapte olmaya başladık. Küçük ev aletleri sektörü pandemi döneminde en az zarar gören sektörlerden biri oldu diyebiliriz. Sokağa çıkma yasağı ve AVM’lerin kapatıldığı dönemde satışlarımıza devam edebilmek için e-ticaret öncelikli olsa da tüketicilerimize ulaşabildiğimiz her noktadan ulaşmaya çalıştık, ulaşmaya da devam ediyoruz. Tüketicilerimizin ihtiyaçlarına yetişebilmek öncelikli iş hedefimiz haline geldi bu dönemde.

İstikrarlı, sürdürülebilir, karlı büyüme hedefiyle başladığımız 2020’de ne mutlu ki hedeflerimizden çok sapmadık. Hedeflerimizi değiştirmeye veya bütçe revizyonuna gerek görmedik. Evet bazı ürünler talep konusunda biraz düşüş yaşadı ama diğer birçok ürün de normalin çok üstünde satarak aranın kapanmasını sağladı. Aynı şekilde bazı satış kanalları kapalı kaldı ancak diğer kanallar açığın büyük kısmını kompanse etti.

Sektörümüzün bu yıl yüzde 15 büyümesini bekliyoruz. Bizim hedefimiz ise yüzde 20 ile sektörün üzerinde büyümek.

 Pandeminin hem sağlık hem de ekonomik açıdan büyük etkilerinin olduğu bir yıl geçirdik. Sizce pandemi 2020’yi nasıl etkiledi, 2021 ve sonrası için nasıl değişimler öngörüyorsunuz?

Covid-19 pandemisiyle bizleri bekleyen yeni bir dünya düzeni var artık. Yeni normal dediğimiz bu sürece yara almadan geçiş yapmak en büyük temennimiz. Öncelikle birey olarak kendimize dikkat etmemiz gereken bir yıldı. Hayatın içinde maskesiz, korkusuz olabilmenin aslında ne derece değerli olduğunu kavradığımız, toplumsal dayanışmanın ne kadar önemli olduğunu gördüğümüz bir yıldan geçtik. Çok önemli değerleri tekrar hatırladık. Üretmenin, yararlı olmanın birbirimize yetebilmenin önemini gördük ayrıca. Şimdi işlerimize her zamankinden daha çok sarıldığımız bir dönemdeyiz. Birey olarak ihtiyaçlarımızın farklılaştığı bir döneme de girdik. Bizim sektörümüz özelinde konuşacak olursam, sağlıklı beslenme çok önemli artık. Ek olarak evdeki hijyende çok önemli. Bu iki konu başlığında 2021’de birçok inovatif ürünle karşılaşacağımızı düşünüyorum.

Bu yıl içerisinde şirketiniz bünyesinde yaptığınız yatırımlar, yeni ürünler, lansmanlar vb. gelişmeler nelerdir?

Uzun süredir dijital dönüşüme yoğunlaşan bir markayız. Pandemi dönemiyle birlikte herkesin önemini bir kez daha anladığı e-ticaret, yatırımına durmaksızın devam ettiğimiz bir kalem oldu. Bu konuda şanslı markalardan biri olduğumuzu söyleyebilirim. Bugüne dek yapmış olduğumuz yatırımların meyvesini bu dönemde aldık. Arzum App üzerinde duruyorduk uzun süredir. Tam bu dönemde çalışmalarımızı tamamladık tüketicilerimizin kullanımına açtık. Bugün ‘Arzum’ mobil uygulamamızla, tüm ürünlerimize, tek tıkla dünyanın istenilen yerinden ulaşmak mümkün.

Bu yıl dijital projelerin üretildiği ‘Dijital Gözler’ ismi ile bir platform kurduk. Gönüllülük esası ile katılımın gerçekleştiği bu platformda potansiyel dijital projelerle ilgili fikir alışverişinde bulunduk. Gelişim alanlarımızı değerlendirdik ve potansiyel projelerimizi belirledik. Her biri birbirinden kıymetli projelerin içinden, önceliklerimize göre 23 adet projeye onay verdik. Bu projelerden bir kısmını iç kaynaklarımız ile hızlıca devreye alarak kullanıma açarken bir kısmını iş birlikleri ile devreye alma aşamasına getirdik. Geriye kalan birkaç proje ise 2021 yılında hayata geçirilmek üzere planlanıyor. Bununla birlikte her ne kadar bu platform ile çok sayıda proje üzerinde çalışsak da dijitalleşmenin sürekli olarak takip gerektiren ve oldukça dinamik bir süreç olduğunun farkındayız. Arzum’un dijital dönüşümünü, yönetim olarak en üst seviyede planlıyor ve takip ediyoruz.

Ciromuzun yüzde 3’ünü Ar-Ge faaliyetlerimize ayırdık bu yıl, hedefimiz kendi geliştirdiğimiz ürünlerimizin ciromuzdaki payının artırmaktı. Bunda da başarılı olduk.

Pandemi olsa da yeni ürünlerimizin lansmanını ertelemedik. Tasarımıyla, teknolojisiyle müşterilerimizi mutlu eden yeni ürünlerimizi satışa sunduk. IoT teknolojisi ileTürkiye’de bir ilk olan Olimpia Smart Cyclone Elektrikli Süpürge’miz ve renkleriyle mutfakta farklılık yaratan Natura serimiz ilk aklıma gelenler.

Arzum OKKA markamızla dünyaya Türk kahvesini sevdirmeye devam ettiğimiz bir yıl oldu aynı zamanda 2020.

Ve tabii ki bu yıl da sürdürülebilir iş modelimize dikkatle odaklandığımız bir yıl oldu. Üretimde kaynak tasarrufu ve geri dönüşüm gibi temel iki konunun üzerinde durduk. E-atık konusuna büyük önem veriyoruz. Sorumlu marka kimliğimizle 2020’de ‘Ürün Yenileme’ projemizi hayata geçirdik. Şirket kaynaklarımızı tasarruflu kullanmayı ve çevreye olan olumsuz etkiyi azaltmayı amaçladığımız bu projeyle; satış iadesi olarak gelen, sıfır tüketici kullanımına sahip olan ürünleri yeniliyoruz ve parçalama yöntemiyle yedek parça olarak tüketiciye tekrar sunuyoruz. Yani hurdaya giden ürünlerimizi artık üretime yeniden kazandırıyoruz. Önümüzdeki yıllarda da sürdürülebilir bir dünya için çalışmalarımıza ara vermeden devam edeceğiz.

Son olarak eklemek istediğim şey, bu yıl sorumlu marka kimliğimizle hep tüketicilerimizin yanında olduğumuz. Ülkece zorlu günlerden geçiyoruz, bu zorlu günlerde hep birlikte mücadelenin öneminin altını çizdik. Gerek pandemi, gerekse İzmir depremi elimizden gelenin en iyisini yapmaya konsantre olduk, hem kendi motivasyonumuzu hem de tüketicilerimizin motivasyonunu yüksek tutmaya çalıştık. Covid-19 pandemisi dayanışması kapsamında, sağlık çalışanları ve görevlerini sürdürmekte olan saha arkadaşlarımız için toplam 30.000 adet yüz siperliği maske üretip kendilerine ulaştırdık. Son olarak, üzücü İzmir depreminin ardından Ahbap işbirliği ile AFAD’ın belirlemiş olduğu noktalara küçük ev aletleri destek paketlerimizi gönderdik.

Genel olarak 2021 yılından beklentiniz nasıl? Bu yıl için hedefleriniz ve genel stratejileriniz neler olacak? Sektörel olarak baktığınızda bu yıl bizi nasıl gelişmeler bekliyor?

Ben her zaman olduğu gibi bu yıla da umutla bakıyorum. Pandeminin etkisini yavaş yavaş yitireceği bir yıl olacağını düşünüyorum. Biz yine her zaman olduğu gibi elimizden gelenin en iyisi ile tüketicilerimizin yanında olacağız. Tüketicilerin alışkanlıklarından taleplerine, teknolojiden gizli ihtiyaçlara her şey oldukça hızlı değişiyor. Biz her kanalda kendimizi aynı hızda geliştirmeye devam edeceğiz. Hatta, bir adım önde olmaya yine özen göstereceğiz. Tasarım ve inovasyon bizim vazgeçilmezimiz. İnovatif ürünler geliştirebilmek adına bu yıl da ciromuzun %3’ünü Ar-Ge’ye ayırıyoruz. Bizim için hedef; tüketicilerimizin beklentisinin üzerinde hizmet vermek. Teknokent’te bulunan Ar-Ge merkezimizin çalışmalarının temelinde, bu hedefimiz yer alıyor. Türkiye’nin önde gelen tasarım ofisleri ve dünyadaki önemli tasarımcılarla çalışıyoruz. Kendi geliştirdiğimiz ürünlerimizin ciromuzdaki payının yükselmesini hedefliyoruz.

Gıda hazırlama toplamı, blender, saç kurutma, saç şekillendirme ve tost makineleri kategorilerindeki sektör liderliğimize yeni lider kategoriler ekleme hedefimiz var. Pandemi dönemiyle önemi daha da artan sağlıklı beslenme/hijyene yönelik inovatif ürünlerimizin çeşitliliğini ve sayısını da artıracağız. Ek olarak; Arzum OKKA ile dünyada daha fazla insana Türk kahvesini sevdirmeye devam edeceğiz.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*